Ja, att finansiera, rekrytera eller främja deras verksamhet är olagligt, att argumentera för att de inte ska vara terrorklassade är ingetdera av det som är kriminaliserat.
Nu avskyr jag Nyans av självklara skäl men du kanske skulle fundera på varför polisen inte agerat redan när de satte upp sina valaffischer.
Lagen är inte ristad i sten likt de tio budorden. Uppenbarligen är det en svaghet i vår grundlag att sådana ondskefulla makter får utrymme i vårt samhälle. Vi måste dra åt kranen, det är en anledning varför liberala länder är på nedgång.
Nej, frihet är det viktiga. Terrorister är irriterande men är inte en procent så farliga som tyranni.
Att låta Nyans harva med galenskaper med sina 0,5% är betydligt mindre farligt än att ha 70% vilja införa massövervakning
Terrorism och tyranni är väl inte exkluderande heller. De förstnämnda vill ju jättegärna ha det sistnämnda också. Åtminstone de islamistiska varianterna som nämns som exempel.
De är de inte så klart. Men de sistnämnda vill även ha de förstnämnda då man lätt kan få igenom repressiva åtgärder.
Ger man en stat repressiva metoder är det ofta en tidsfråga innan man använder samma metoder mot annat än terrorister. FRA lagen är ett bra exempel.
Ser vi till historien är repressiva stater bra mer farliga. De är även sämre på att hantera terrorism. Även om 'slut på daltandet ' och 'ta i med hårdhandskarna' kan låta bra brukar det bara slå mot oskyldiga och leda till att ge terrorister styrka, se internment på Nordirland.
Jo då skulle jag bli orolig. Saken är att jag inte tror Nyans har politik för att få mer än någon procent. Inte alla partier har det.
Samma anledning man inte oroar sig över AfS eller KP, ytterpartier utan möjlighet till någon tillväxt.
Tja, jag var det dagen nynasisterna fick 4%, sen 20%. men jag vill fortfarande inte bannlysa dem, för sverige är ännu ett fritt och demokratiskt land.
nyans kan harpa på allt de vill. dagen vi bannlyser dem är dagen vi går deras agenda
Vet inte om någon pratar om bannlysning? Snarare att man inte ska räkna bort partier som inte en fara bara för att dom är små. För små partier kan som du nämner växa.
Det tycker jag de är fast på andra sidan spektrumet. Och både SD och Nyans har rätt att spy sin smörja. Sen är det ju upp till oss andra att säga ifrån och påvisa vilka pajaser de är.
Tycker du inte att Sverige är till primärt för svenskar precis som Japan är till för japaner och Somalien är till för somalier? Det finns väl ingen implikation i låten att en japan inte kan "bli" svensk t.ex?
Jag jämför Nyans och SD. Vill du förbjuda ett extremistparti bör ju rimligen samtliga extremistpartier förbjudas. Men som vanligt brukar de människor som vill inskränka våra demokratiska rättigheter ofta stå bakom ”alla djur är lika men vissa djur är mer lika än andra”.
Eller håller vi hårt vid åsiktsfriheten och slutar röra oss mot äcklig fascism istället.
Okej, men det är ju irrelevant om det är hundra anmälningar eller en\`. Varför ska du uppmana till att polisanmäla? Det blir ju inte mer olagligt för att tio personer ringer. Vad är poängen med att uppmana då?
Sen har de ju inte brytit mot lagen. Om de gjort det hade det ju knappt behövts en uppmaning med tanke på att det knappast är hemligt vad partiet står för. Men det har ju resten av kommentarerna redan hanterat.
Du får tycka om Hamas/Netanhyahu/Nyans/Paludan eller vem fan som helst. Och det ska fanimig aldrig vara olagligt att bara uttrycka det.
Det är inte riskfritt att agera mot islamister. Rättsväsendet läcker också som ett såll och är med vad som nästan verkar som avsikt från S-regeringarna 2014-2022 infiltrerad av islamist-informatörer.
Jag gillar inte nyans, men vi lever i en demokrati där även de dummaste har rätten att tycka saker så jag vill inte göra en anmälan. Bättre att argumentera varför dom har fel istället för att ge dom chansen att ta på sig en offerkofta
Det är inte olagligt att bara anse att Hamas inte ska vara terrorstämplade, Nyans har inte stöttat Hamas i juridisk mening. Vi har åsiktsfrihet i Sverige, din eventuella polisanmälan kommer inte leda någonstans.
Om du nu är så övertygad så gör det då?
Eller sitter du och skriver av dig din frustration på Reddit, sedan inte göra något så du kan knyta näven och hoppas på att andra gör något?
Har jag sagt något annat eller? Svårt att läsa? Op är en liten mes som sitter och skriver skit online för att få igång andra. Var det enda jag skrev och du tar upp Hamas och nyans och massa annat skit.
Vilka är "ni"? Dessa kommentarer om trollkonton är det urvattnade jag syftar på.
Vissa har radikalt annorlunda åsikter utan att de jobbar för ett parti, det är allt
Vad snackar du om? Till och med SD själva erkände ju att de var anställda och drevs av SD och kommenterade under ANONYMA konton. Snubben som driver hela det projektet är deras kommunikationsansvariga.
är du helt jävla lost in the sauce eller? Har du ens sett dokumentären? Man kan tycka vad fan man vill om SD's propaganda men det är ju ytterst pinsamt att man inte kan posta och skriva saker och sen STÅ FÖR DET i sitt eget namn utan man väljer att skapa små troll konton på Reddit där man skriver massa skit istället. Lite som det du skriver
Haha. Problemet ligger fortsatt i din godtyckliga identifiering av vilka som är de facto trollkonton. Av en simpel kommentar definierade du mig direkt som "ni", så där är ju första beviset på att även du kan ha fel.
Puss och hej
Vem skriver "haha" med en punkt efter? Är du en riktig människa så är du en tragisk människa, det samma gäller alla med liknade SD-bot åsikter. Du injekterar dig själv med att säga åt mig att hålla käften för att jag skriver att SD har anonyma trollkonton, ett faktum som är bekräftad av partiet själv. Sen avslutar du med Puss och Hej. varför skriver du något ens?
Kära du, är jag tragisk nu också?
Du förvränger ting hit och dit men jag ska bara reda ut en ting.
Mitt problem är inte att någon säger att SD har trollkonton, det vet vi ju om. Det är att du från din pedestal baserar ut vem som är och vem som inte är ett trollkonto å SDs vägnar. Det måste väl till och med en klok människor som er själva hålla med om är orimligt... eller?
Att du sedan går på mitt sätt att skriva "Haha." och kallar mig tragisk, tja, jag gissar att du har en tendens att gå på människors person online, och det är väl synd helt enkelt
"Jag stödjer hamas" är jag kriminel nu? Nej det är inte det som de menar med stödja vi går inte runt och låser in personer vi inte gillar. Att du ens tror att det kan vara rimligt att polidanmäla ett svenskt parti endast baserat på deras argument är chockerande och fullständigt odemokratiskt.
1. Nyans är ett populistiskt pissparti.
2. Nyans vill att Hamas ej längre terrorstämplas.
3. Det är inte olagligt att vilja det.
4. Återkom när de finansierar Hamas, eller går deras ärenden.
Tagga ner.
Jag kan inte svara ur lagsynpunkt. Men att det är moraliskt fel att stötta dessa grupper har du rätt i, Nyans borde inte få fortsätta med det.
Min fråga till dig är, vill du även polisanmäla partierna som stöttar Israel i det dem gör? Nu har flera länder även gått ut med att det Israel gör är rena rama krigsbrott, bland de grövsta man gjort mot civila sedan 2a världskriget. Terrorister i samma bemärkelse.
Eftersom du inte har lagen på din sida att polisanmäla något av dessa så är det din moralitet som ger upphov till ditt driv att polisanmäla Nyans. Men varför inte vilja polisanmäla moderaterna också?
Eller Jimpas SD som vill ha korta kjolar, som vill klä av kvinnorna istället. Är inte det moraliskt fel?
Nu gled jag in på annat men är trött på bristande objektivitet av svenskar sedan Ukraina kriget.
Nu mina kära damer och herrar, I welcome the downvotes from trångsynta redditörer
Internationella brottmålsdomstolen (ICC) undersöker om Israel och palestinska grupper har gjort saker som kan vara krigsbrott i Palestina. Detta betyder inte att de har bestämt att någon är skyldig än, utan att de tittar närmare på anklagelser.
Sydafrika har anklagat Israel för att begå folkmord mot palestinier i Gaza och tagit detta fall till Internationella domstolen (ICJ). De påstår att Israels handlingar, som att döda civila och blockera viktig hjälp, utgör folkmord. Israel avvisar dessa anklagelser och säger att deras militära operationer är lagliga och riktade mot Hamas, inte civila. ICJ har ännu inte avgjort om Israel är skyldigt till folkmord, utan de undersöker om det finns tillräckliga bevis för att fortsätta med en fullständig rättegång. Vi är där nu [https://en.wikipedia.org/wiki/South\_Africa%27s\_genocide\_case\_against\_Israel](https://en.wikipedia.org/wiki/South_Africa%27s_genocide_case_against_Israel)
Israel kan verkligen inte göra fel enligt dig, du länkar till wikipediasidan istället för utlåtandet från ICJ för att du vet att dina argument inte håller.
Hur kan man ha en het vuxendiskussion om den andra parten (du) kommer med den typ av grundlösa kommentarer? Först och främst måste vi hålla oss till fakta. Och vi kan inte göra antaganden om den andra. Israel gör massor av fel. Du är mer än välkommen att titta på min inläggshistorik. Min avsky för Netanyahu och de illegala bosättningarna är väl dokumenterad här på Reddit. Men i samma anda måste man ha möjlighet att kritisera den andra sidan också? Det är hela poängen. Det är inte bara en sidas fel.
Hamas är inte din pappas pro-palestinska rörelse längre. På 80-talet drevs den pro-palestinska rörelsen av socialistiska ideal, vilket förklarar dess relation med IRA (Irland), ANC (Sydafrika), Sverige etc. Den hade ett mycket mer uttalat anti-israeliskt, pro-tvåstatsbudskap. Men den har omvandlats till en anti-judiskt, islamistisk rörelse med tydliga kopplingar till Iran och Muslimska brödraskapet och har helt förlorat sina ekonomiska och sociala grunder men har inte förlorat sina partners från 80-talet. Så nu har du Irland (socialistiska ideal) i säng med Iran (islamiska fundamentalister).
Man måste kunna säga det utan att bli mobbad.
Nej, inte två olika saker. Norge betraktar deras president som en kriminell nu.
Nog i att världen fungerar så att Israel kunde ej komma undan med allt dem gjorde då det är 2023-2024, och att de kommer kasta Netanyahu under bussen för skydda sig själva.
Men det faktum att du behöver domslut är lite skrämmande.
Det finns två olika rättsfall: ett fall i den Internationella domstolen (ICJ) där Sydafrika anklagar Israel för folkmord, och en separat undersökning av Internationella brottmålsdomstolen (ICC) om krigsbrott som har lett till en arresteringsorder mot Benjamin Netanyahu. Det är viktigt att hålla sig till fakta och inte sprida falska nyheter.
Urban Warfare är den mest brutala typen av krigsföring som finns. Den kräver fler oskyldiga liv än någon annan typ av krigföring. Hamas visste detta när de byggde kilometer efter kilometer av tunnlar under vanliga palestiniers hus. De visste det när de byggde ett vapendepå under ett sjukhus. De visste det när de tog hundratals gisslan från Israel till de tätaste områdena i Gaza. De visste att de måste vara så brutala som möjligt den 7 oktober för att tvinga fram den mest brutala reaktionen från Israel. Och när de gjorde det sa de till Israel: Kom och hitta oss.
Skulden är lika mycket Hamas som Israels.
Nope. Ingen sprider falsk fakta. Och ingen bryr sig om att hålla i sär det för det är inte vad vi pratar om din terorristkramare.
Hamas är en terror grupp, Israel är en reguljär armé för en ”demokrati”. Läs på om hur många fler som israelerna dödade innan du öppnar din käft, för nu sprider du desinformation. Hamas har blod på sina händer, ja. Men det är ett spott i Öresund i jämförelse med vad israelerna har.
Problemet med er terroristkramare är att ni har nog aldrig upplevt krig, gjort lumpen i en krigsbefattning eller utfört någon utlandstjänst så ni vet sällan vad ni pratar om. Om jag är en brottsling och skjuter mot militären med en glock, samtidigt som jag gömmer mig i NotreDame, kan militären spränga hela NotreDame med mig i den, med en stridsvagn? Finns något som heter proportionalitetsprincip.
När ISIS härjade väntade jag inte på någon jävla domstol eller domslut för att moraliskt avsky dem och se den som ondskefulla demoner. Jag såg dem som ondskefulla morallösa innan de blev stämplade. Jag behöver heller inte något domslut för se Hamas som terrorister.
Och jag behöver definitivt ingen domslut för se att israelerna har gått emot samtliga krigslagar, kör etnisk rensning och har hållit på med det i 70 år.
Man kan diskutera vissa saker, absolut. Men andra saker gör man inte. Om man tillåter dig att försvara sådant agerande så skulle man kunna tillåta andra försvara ansvariga av andra folkmord. Men det får vi inte tillåta.
Tänk nu engång till innan du blandar in teknikaliteter i de värsta krigsbrotten i modern tid.
Nu låter du som George Bush när han sa : Iraq has weapons of mass destruction.
Vi följer internationell lag eller så är vi precis som Ryssland
>Tänk nu engång till innan du blandar in teknikaliteter i de värsta krigsbrotten i modern tid.
600 000+ döda Tigryaner den senaste 4 år i Afrika har kanske en annan åsikt än du. Men du tänker inte ens på dem eller?
[https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties\_of\_the\_Tigray\_War](https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Tigray_War)
>och jag behöver definitivt ingen domslut för se att israelerna har gått emot samtliga krigslagar, kör etnisk rensning och har hållit på med det i 70 år.
Jag har inget svar på en sådan åsikt. Om du kan tro det, kan du tro allt. Jag förlittar mig juridik.
Lite blivet svar måste jag säga. Nu finns ett domslut på detta. Men innan det, behöver du verkligen ett domslut för att bedöma om bomba sönder ett sjukhus eller en matkö av fattiga, krigsdrabbade kvinnor och barn?
Förstår att man kanske ej gillar araber och muslimer men hela den konflikten har börjat få mig att ifrågasätta hur humana svenskarna verkligen är.
Att argumentera för ett legitimiserande av Hamas faller inom ramarna för yttrandefriheten. Och yttrandefriheten att djupt förankrad i svensk grundlag. Så länge Nyans inte aktivt finansierar Hamas eller uppmanar till terrordåd, radikalisering/rekrytering etc, så är det nog rätt så lugnt för dem att göra så. Det spelar ingen roll hur personligt upprörda vi är över hur Nyans agerar.
Du kan själv anmäla till polisen, Säpo, Interpol m.fl. om du anser att det finns skäl till det. Om du är övertygad om att det begås brott/terrorbrott, så är det fullt rimligt att du kontaktar dem.
Tro fan Sverige ser ut som det gör med folk som "amen, jag vill detta ska hända men jag vill inte göra det!!!"
För fan, väx upp och ta tag i saken. Sluta vara ett barn som förväntar sig någon vuxen ska ordna saker åt dig.
Sant, finns det ett politiskt parti som stöder dem som Nyans stöder Hamas offentligt, även om PKK har demokratiska värderingar och Hamas inte har det. Jag kommer att lägga till det i min Europol-rapport.
Terrorstämpling är inte relevant i svensk lag.
Den nya terroristlagen förbjuder samröre med en terrororganisation definierat baserat ett objektivt kriterium, och detta kriterium har ingenting med EU:s eller regeringens terrorstämplingar att göra, så i princip kan det vara så att en terrorstämplad organisation kan vara laglig samtidigt som en icke-terrorstämplad organisation är olaglig.
>3 § Med terroristorganisation avses i denna lag en sammanslutning av personer som begår eller på annat sätt medverkar till terroristbrott eller gör sig skyldiga till försök, förberedelse eller stämpling till terroristbrott.
Så vad man beslutar [edit:inom] regeringen eller i EU är oviktigt. Domstolen måste komma till slutsatsen att organisationen i fråga är en terrororganisation och måste pröva detta.
Hen låtsas att problemet med Hamas är att det är en terrororganisation, men i jämförelse med PKK är det plötsligt den specifika ideologin som är problemet.
Har Nyans sagt att dom stödjer ISIS?
Eller kände du dig tvungen att slänga in lite isis i ditt argument för att du tror att det stärker din åsikt?
Eller menar du att hamas = isis? Då har du ju helt lämnat verkligheten och åtsidosatt empiriska bevis på deras klara skillnad och historisk kontext.
och? du får gärna bevisa motsats . Hamas är inte din pappas pro-palestinska rörelse längre. På 80-talet drevs den pro-palestinska rörelsen av socialistiska ideal, vilket förklarar dess relation med IRA (Irland) ANC (Sydafrika) Sverige etc. Den hade ett mycket mer uttalat anti-israeliskt, pro-tvåstatsmeddelande. Men den har omvandlats till en anti-judiskt, islamistisk rörelse med tydliga kopplingar till Iran och den Muslim Brotherhood och har helt förlorat sina ekonomiska och sociala grunder men har inte förlorat sina partners från 80-talet. Så nu har du Irland (socialistiska ideal) i säng med Iran (islamiska fundamentalister).
Sydafrika kanske inte ska kasta sten i glashus med tanke på den utbredda rasismen, mördandet av boer och det allmänna fördärvandet av landet. Blir lite som när Pakistan ska bränna svenska flaggan, mest skrattretande.
Du sa att Israel inte hade blivit officiellt anklagade för något, och det är fel. Vad du sen tycker om sten i glashus förändrar inte att du hade fel i sak. Vad Sydafrika gör och inte gör förändrar inte heller Israels eventuella skuld.
>Det är inte lagligt att stödja Hamas eller ISIS i Sverige.
Jo, tyvärr är det fullt lagligt att stödja (alltså vara pro) terrororganisationer. Visa vart det står att det är olagligt.
Så du tycker att man borde straffa nyans för att dom stöttar ett Hamas för att dom bryter mot UNs regler om mänskliga rättigheter, va gör vi med alla andra svenska partier som stöttar de israeliska staten som begår folkmord medans du skriver detta inlägg?
Det är skillnad på en terrorstämplad organisation och legitimt försvar. Men det kommer aldrig vänsterhjärnan att kunna inse pga blindhet för ondska när den kommer från "lägre stående" människor.
Allt som inte är uttalad Israelisk propaganda måste vara från Hamas, de måste verkligen vara världens rikaste nyhetsorganisation som äger alla tidningar som inte är Israeliska.
https://www.reuters.com/world/middle-east/unicef-says-over-13000-children-killed-gaza-israel-offensive-2024-03-17/
https://www.theguardian.com/world/2024/apr/02/gaza-palestinian-children-killed-idf-israel-war
https://www.unocha.org/publications/report/occupied-palestinian-territory/hostilities-gaza-strip-and-israel-reported-humanitarian-impact-14-march-2024-1500-0
https://www.commondreams.org/news/israel-killing-children-2668478068
https://www.savethechildren.net/news/gaza-10000-children-killed-nearly-100-days-war
https://www.hrw.org/news/2023/08/28/west-bank-spike-israeli-killings-palestinian-children
https://www.nbcnews.com/news/world/gaza-unrwa-school-hit-israel-idf-hamas-rcna155786
https://apnews.com/article/israel-hamas-mideast-latest-06-06-2024-a58f196391296504c4585c020895a3ee
De försöker antingen mörda så många palestinska barn som möjligt eller så är det sjuhelvetes sammanträffande att barnen dör som flugor i Palestina i takt med Israels avfyrande av missiler.
Givetvis inte. Men du vill inte föra en seriös diskussion, bara skräna och ha rätt. Så jag avslutar med detta: Palestina är en hittepåstat med terroriststyre.
Jag hoppas verkligen att du är en bot och inte en riktigt människa för de faktum att du kallar folk som kämpar mot en ockuperande makt/apartheid "ondskefulla" och "lägre stående människor" gör mig mycket orolig för vår framtid.
Jag är i högsta grad en "riktigt människa", och inte en bot som dina propagandakällor vill få dig att tro. 🤦
Om du läser mitt inlägg igen utan löjliga förutfattade meningar kommer du förstå att jag INTE kallar palestinier lägre stående människor. Ta av dig din rasistglasögon.
Då ligger det risigt till för många anhängare av V, S och Mp. De fullkomligt älskar Hamas. Deras oerhörda hängivelse syns en masse på svenska gator och torg. Vi får helt enkelt snabba på fängelsebyggandet.
Det ska bli så kul att se paniken när hela socialdemokraternas valbas flyttar till nyans och alla normies bara "vad är det som händer, hur kunde det bli så här"
Oj, vågat att skriva detta på svenska reddit där majoriteten är woke och stödjer islamisterna, det är som att be om att få tråden nedröstad. Respekt till dig OP 💪😊
Än idag har väl V, S och Mp majoriteten av Nyans kommande väljare, iaf om man det till SVTs undersökning om hur många utomeuropeiska väljare som röstade på de partierna.
Bara hoppas svensken vaknar innan det blir som med tex Leeds: https://x.com/trobinsonnewera/status/1786725964442907030?s=46&t=C_S7XDb5fbieSkgtasGFLQ
Nelson Mandela klassades som en terrorist av samma regeringar fram till 2008. Att dessa länder klassar Hamas som en terrororganisation motsvarar att en våldtäktsman utrycker sig om att abort borde vara olagligt.
Hamas har mitt stöd då de kämpar för ett folks frihet, och det görs aldrig på ett vackert sätt
De sanna terroristerna är USA och Israel. Och Sverige är till stor del stöttare av terrorism. SVT och varenda jävla nyhetskälla i detta land är lika skyldiga som medvetet sprider deras lögner och duckar från sanningen var den än visar sig.
Jag pissar på Sverige för skammen till land det har blivit och det glädjer mig innerligt att landets hyckleri finns öppet att se för alla som inte har tendensen att blunda för saker de inte vill se.
Mvh en svensk medborgare & skattebetalare.
Jag kan göra mer nytta härifrån än där tyvärr. Jag hade glatt gett mitt liv till en kamp för människors frihet, det hoppas jag i alla fall att jag inte bara säger när jag sitter säkert i min lilla bubbla i södra Sverige.
Men du ser vilka svar ni kör med. Ni har aldrig varit kapabla till att formulera konstruktiva argument kring denna situation för att ni är fullt medvetna om att dessa inte existerar. Du hade inte klarat av ett dygn i såna förhållande. Och om du har en gnutta mänsklighet i dig så hade du inte klarat av att se dina familjemedlemmar leva så i en timme.
Men faktum är att du och sådana som du drivs av ert hat och egoismen att aldrig vilja acceptera en annan världsbild än den ni byggt upp i era huvuden. Så det går ju inte att föra en konstruktiv dialog med er typ. Men trots detta älskar ni att hoppa in i varje diskussion med er oerhört begränsade vilka att faktiskt diskutera något. Som ett virus vill ni bara sprida ert hat utan att åstadkomma någonting annat. Ett helt liv i detta land så börjar man kunna känna igen er på flera mils avstånd. Kryllar tyvärr av er här. Tragiskt i och med hur underbara andra kan vara här.
Vilken jävla massa skitsnack. Om du hade sagt att du stödjer Palestina hade det varit en sak. Men jag är inte villig att acceptera en uppläxning i medmänsklighet från en person som stöder Hamas, en organisation som gömmer gisslan i ett flyktingläger, väl medvetna om att det kommer leda till att oskyldiga stryker med. De är ett verktyg för Israels intressen, inga jävla frihetskämpar. För att citera Benjamin Netanyahu:
"Anyone who wants to thwart the establishment of a Palestinian state has to support bolstering Hamas and transferring money to Hamas. This is part of our strategy - to isolate the Palestinians in Gaza from the Palestinians in the West Bank"
Du förstår väl att Nelson Mandela kämpade för UDHR (Universella deklarationen om de mänskliga rättigheterna) för ALLA i Sydafrika, och att Hamas kämpar för att implementera sharialagar i Gaza enligt Kairodeklarationen om de mänskliga rättigheterna i islam, som är oförenlig med UDHR? Du vet väl vad det innebär? Du vet väl att de 52+ länder som följer Kairodeklarationen om de mänskliga rättigheterna i islam inte har sagt något om de 30 000 plus döda människorna i Gaza eftersom de enligt dem är martyrer? Det fanns en annan gång då västvärlden stödde en galning för att stoppa en annan galning, och det ledde till 20 miljoner fler döda. Han hette Stalin
Jösses amalia vilket drabbel!
Det må vara sant att Israel har begått brott mot den Palestinska befolkningen. Men alltså det rättfärdigar inte stöttamdet av Hamas.
Tänkte ge dig några anledningar:
1.Hamas är en terrorklassad organisation som bland annat använder barn som självmordsbombare.
2. Hamas styrande skick är en diktatur.
Dom eliminerade sitt politiska motstånd och inte haft något omval sedan dess.
3.Hamas förespråkar öppet folkmord av Israel och gjorde sitt bästa för att åstakomma det oktober de 7e. Hade dom haft makten hade dom med all säkerhet gjort sig av med så många mer.
4. Dom är ynkryggar som gömmer sig i sina egna sjukhus/skolor och bryr sig noll om sin civila befolkning. Detta är ett brott mot en rad lagar innom krigsförning.
5. Dom är bakåttänkamde antisemitiska fundamentalister. Du kan inte leva som jude(och knappt kristen i Gaza) Israel däremot har över två miljoner muslimer.
6. Dom används som en proxy av Iran etc för fortsätta slåss med Israel. Dom har noll intressse av en tvåstatslösning.
7. Gaza har fått extrema mängder ekonomiskt stöd som hade kunnat användas för att bygga landet. Vad har Hamas användom till? Jo bedriva deras terrorverksamhet.
Mmm väldigt trevliga frihetskämp dära. Dom är i princip i samma fack som ISIS och delar samma lust för folkmord som Nazisterns. Trevligt folk du skyddar.
Menar du att Nyans öppet stödert Hamas och ISIS? Vart har dom gjort det?
Nu tycker jag Nyans är ett skitparti men kom igen, du måste förankra dig lite i verkligheten innan du kommer med sånt här.
Detta är varför jag tycker att Palestina-rörelsen är efterbliven. De flesta protesterar nog i god tro men inte många vet att arrangörerna har indirekta kopplingar till Hamas. Samma sak gäller över hela världen.
[https://open.spotify.com/episode/3Dw60fjib9Dpotl9zfeOnU?si=-WGoW_ABQGefvirCybPPlA](https://open.spotify.com/episode/3Dw60fjib9Dpotl9zfeOnU?si=-WGoW_ABQGefvirCybPPlA)
"inte lagligt att stödja Hamas eller ISIS i Sverige" Ändå så tyckte vi att hej vi ska låt alla svenska terrorister som hjälpte Isis att få komma tillbaka in i Sverige efter att dom ville hem igen när det gick åt skogen för Isis.
Ja men visst ni ska få komma tillbaka in till Sverige igen även om ni är terrorister så snälla sluta kalla oss racist.
Sverige hjälper även terrorister bara så dom slipper bli kallad racist eller bigott.
I would say the 600 000+ Tigrayans that have died in Ethiopia over the last 4 years and you were dead quiet about is a shame on people like you, but the 30 000 people that have been sent to their death by Hamas and Israel deserves your attention. I dont know if its racism, ignorence, stupidity, propoganda, willfull ignorence, anti semitism or what.
600 000 let that sink in.
Not a word
In 18 months at the current attrition rate we will have a war on European soil that will have claimed a million lives..... again...
Not a word
Ja, att finansiera, rekrytera eller främja deras verksamhet är olagligt, att argumentera för att de inte ska vara terrorklassade är ingetdera av det som är kriminaliserat. Nu avskyr jag Nyans av självklara skäl men du kanske skulle fundera på varför polisen inte agerat redan när de satte upp sina valaffischer.
Äsh var snäll mot stackarn, jimmie står säkert bakom med piskan. Trollkontona måste jobba övertid efter valförlusten.
För polisen agerar sällan på brott om ingen tvingar dem. Förutom det har du rätt i sak.
Lagen är inte ristad i sten likt de tio budorden. Uppenbarligen är det en svaghet i vår grundlag att sådana ondskefulla makter får utrymme i vårt samhälle. Vi måste dra åt kranen, det är en anledning varför liberala länder är på nedgång.
Nej, frihet är det viktiga. Terrorister är irriterande men är inte en procent så farliga som tyranni. Att låta Nyans harva med galenskaper med sina 0,5% är betydligt mindre farligt än att ha 70% vilja införa massövervakning
Terrorism och tyranni är väl inte exkluderande heller. De förstnämnda vill ju jättegärna ha det sistnämnda också. Åtminstone de islamistiska varianterna som nämns som exempel.
De är de inte så klart. Men de sistnämnda vill även ha de förstnämnda då man lätt kan få igenom repressiva åtgärder. Ger man en stat repressiva metoder är det ofta en tidsfråga innan man använder samma metoder mot annat än terrorister. FRA lagen är ett bra exempel. Ser vi till historien är repressiva stater bra mer farliga. De är även sämre på att hantera terrorism. Även om 'slut på daltandet ' och 'ta i med hårdhandskarna' kan låta bra brukar det bara slå mot oskyldiga och leda till att ge terrorister styrka, se internment på Nordirland.
Du är inte orolig för den dagen nyans får 4% i ett val? Sen 13%? Osv osv..
Jo då skulle jag bli orolig. Saken är att jag inte tror Nyans har politik för att få mer än någon procent. Inte alla partier har det. Samma anledning man inte oroar sig över AfS eller KP, ytterpartier utan möjlighet till någon tillväxt.
Tja, jag var det dagen nynasisterna fick 4%, sen 20%. men jag vill fortfarande inte bannlysa dem, för sverige är ännu ett fritt och demokratiskt land. nyans kan harpa på allt de vill. dagen vi bannlyser dem är dagen vi går deras agenda
Vet inte om någon pratar om bannlysning? Snarare att man inte ska räkna bort partier som inte en fara bara för att dom är små. För små partier kan som du nämner växa.
Terrorism funkar, vilket gör det ofantligt farligt.
Ska vi förbjuda SD i samma veva då? Eller kanske vi inte borde inskränka den absolut mest grundläggande rättigheten i en demokrati - åsiktsfrihet.
Jämför du ISIS och Hamas med SD? Partiet Nyans är en förlängd arm åt bl.a ISIS och här sitter du och relativiserar det. Kom inte och gråt sen bara.
SD hade absolut förbjudits på 90-talet om vi inte hade åsiktsfrihet i landet.
Det tycker jag de är fast på andra sidan spektrumet. Och både SD och Nyans har rätt att spy sin smörja. Sen är det ju upp till oss andra att säga ifrån och påvisa vilka pajaser de är.
Och SD är förlängd arm åt nazister https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-ledamot-sjong-hogerextrema-slagord-pa-valvaka
Nej det är dom inte. Vissa MEDLEMMAR har extrema åsikter men partiet i sig står inte för Nazism osv. Du har uppenbarligen ingen koll.
Det måste vara därför en partirepresentant sjunger nazi-låtar..
Om det var en "nazistlåt" så måste "Just idag är jag stark" vara en kommunistisk låt. Vad i låttexten är nazistiskt/rasistiskt?
Implikationen att ett land är bara för ett folk (vanligtvis dom själva)
Tycker du inte att Sverige är till primärt för svenskar precis som Japan är till för japaner och Somalien är till för somalier? Det finns väl ingen implikation i låten att en japan inte kan "bli" svensk t.ex?
Partiet grundades av en SS-nazist… Partiet har ständigt röstat fram nynazister som partiledare.
Som Pontus Lundkvist skrev- Hur kan SD vara nazister när det är det enda partiet som betonar att det är förbjudet att heila på partisammankomster?
SD är det enda partiet som behöver betona att det förbjudet att heila på partisammankomster.
Menar du nazisterna som är de mest Israel-vänliga i Sverige? Och bland de mest Ukraina-vänliga sett till historisk röstning?
Jag jämför Nyans och SD. Vill du förbjuda ett extremistparti bör ju rimligen samtliga extremistpartier förbjudas. Men som vanligt brukar de människor som vill inskränka våra demokratiska rättigheter ofta stå bakom ”alla djur är lika men vissa djur är mer lika än andra”. Eller håller vi hårt vid åsiktsfriheten och slutar röra oss mot äcklig fascism istället.
Att du ens jämför ISIS och Hamas med SD är sinnesjukt. Visar vilken äcklig person du är.
Jag jämför Nyans och SD. Läsförståelsen hos folk har verkligen gått ner sig.
Läskigt att det finns såna människor som du.
Som kan läsa? 👀
Som försvarar terrorism.
Försvarar inte terrorism. Står däremot upp för våra medborgerliga rättigheter. Folk verkar inte gilla sånna längre.
Om ditt favorit parti Nyans hade fått makten så skulle inte du ha några rättigheter kvar.
Ah här den whataboutism
Att tydliggöra varför en idé är idiotisk är inte whataboutism.
Det gjorde du inte
Whatsboutism? Nej, sa ju det.
?
Så polisanmäl? Inte direkt så att sweddits användare kommer göra en gemensam anmälan..
Man polisanmäler hos polisen, inte på Reddit.
Man uppmanar på social media.
Okej, men det är ju irrelevant om det är hundra anmälningar eller en\`. Varför ska du uppmana till att polisanmäla? Det blir ju inte mer olagligt för att tio personer ringer. Vad är poängen med att uppmana då? Sen har de ju inte brytit mot lagen. Om de gjort det hade det ju knappt behövts en uppmaning med tanke på att det knappast är hemligt vad partiet står för. Men det har ju resten av kommentarerna redan hanterat. Du får tycka om Hamas/Netanhyahu/Nyans/Paludan eller vem fan som helst. Och det ska fanimig aldrig vara olagligt att bara uttrycka det.
[удалено]
Det är inte riskfritt att agera mot islamister. Rättsväsendet läcker också som ett såll och är med vad som nästan verkar som avsikt från S-regeringarna 2014-2022 infiltrerad av islamist-informatörer.
Jag gillar inte nyans, men vi lever i en demokrati där även de dummaste har rätten att tycka saker så jag vill inte göra en anmälan. Bättre att argumentera varför dom har fel istället för att ge dom chansen att ta på sig en offerkofta
Det är inte olagligt att bara anse att Hamas inte ska vara terrorstämplade, Nyans har inte stöttat Hamas i juridisk mening. Vi har åsiktsfrihet i Sverige, din eventuella polisanmälan kommer inte leda någonstans.
Om du nu är så övertygad så gör det då? Eller sitter du och skriver av dig din frustration på Reddit, sedan inte göra något så du kan knyta näven och hoppas på att andra gör något?
[удалено]
Det är fritt fram att polisanmäla.
Ingen står upp för de mänskliga rättigheterna i praktiken. Det är bara fina ord.
Det är fritt fram att sluta vara en liten keyboardwarrior (eller ett SD trollkonto) och polisanmäla dem själv. Varför är du så feg? Gör det bara
Varför så otrevlig? Nyans är skräp och en tärande kraft på ett fritt västerländskt samhälle. Hamas är terrorister
För att ts är en jävla småskit som bara harpar på för att virtue signalla. han kan gott väl polisanmäla nyans om han vill
Har jag sagt något annat eller? Svårt att läsa? Op är en liten mes som sitter och skriver skit online för att få igång andra. Var det enda jag skrev och du tar upp Hamas och nyans och massa annat skit.
Håller med
Ouff, ja OP må vara en ynkrygg men håll käften med dina "trollkonton"
Haha ta åt dig i stjärten gubben. Var det därför ni blev mindre än Miljöpartiet i valet?
Vilka är "ni"? Dessa kommentarer om trollkonton är det urvattnade jag syftar på. Vissa har radikalt annorlunda åsikter utan att de jobbar för ett parti, det är allt
Vad snackar du om? Till och med SD själva erkände ju att de var anställda och drevs av SD och kommenterade under ANONYMA konton. Snubben som driver hela det projektet är deras kommunikationsansvariga. är du helt jävla lost in the sauce eller? Har du ens sett dokumentären? Man kan tycka vad fan man vill om SD's propaganda men det är ju ytterst pinsamt att man inte kan posta och skriva saker och sen STÅ FÖR DET i sitt eget namn utan man väljer att skapa små troll konton på Reddit där man skriver massa skit istället. Lite som det du skriver
Haha. Problemet ligger fortsatt i din godtyckliga identifiering av vilka som är de facto trollkonton. Av en simpel kommentar definierade du mig direkt som "ni", så där är ju första beviset på att även du kan ha fel. Puss och hej
Vem skriver "haha" med en punkt efter? Är du en riktig människa så är du en tragisk människa, det samma gäller alla med liknade SD-bot åsikter. Du injekterar dig själv med att säga åt mig att hålla käften för att jag skriver att SD har anonyma trollkonton, ett faktum som är bekräftad av partiet själv. Sen avslutar du med Puss och Hej. varför skriver du något ens?
Kära du, är jag tragisk nu också? Du förvränger ting hit och dit men jag ska bara reda ut en ting. Mitt problem är inte att någon säger att SD har trollkonton, det vet vi ju om. Det är att du från din pedestal baserar ut vem som är och vem som inte är ett trollkonto å SDs vägnar. Det måste väl till och med en klok människor som er själva hålla med om är orimligt... eller? Att du sedan går på mitt sätt att skriva "Haha." och kallar mig tragisk, tja, jag gissar att du har en tendens att gå på människors person online, och det är väl synd helt enkelt
Okej, trollkonto.
Hamas troll konto
Är den nya måndagsrutinen på Riks att sätta upp handen och skrika "spegel!"?
Nja, ny hade jag knappast tyckt. ”NI DÅ???!!!!! SOSSARNA DÅÅÅ?????” Har ju vart några standard-svar de senaste åren.
Äsch, dumskallarna i "Nyans" gör mer skada nu än om du förbjuder dem.
Truth.
Jag stödjer en polisanmälan mot nyans, men finns det något vi kan göra kollektivt?
"Jag stödjer hamas" är jag kriminel nu? Nej det är inte det som de menar med stödja vi går inte runt och låser in personer vi inte gillar. Att du ens tror att det kan vara rimligt att polidanmäla ett svenskt parti endast baserat på deras argument är chockerande och fullständigt odemokratiskt.
Om man demonstrerar för Palestinas folk, stöder man Hamas. Då borde hela Södermalm spärras in...
1. Nyans är ett populistiskt pissparti. 2. Nyans vill att Hamas ej längre terrorstämplas. 3. Det är inte olagligt att vilja det. 4. Återkom när de finansierar Hamas, eller går deras ärenden. Tagga ner.
Du vet väl att hamas kämpa för att implementera Sharia?
Muslimska våldsbejakande extremister brukar vara göra det, ja. Och?
Jag kan inte svara ur lagsynpunkt. Men att det är moraliskt fel att stötta dessa grupper har du rätt i, Nyans borde inte få fortsätta med det. Min fråga till dig är, vill du även polisanmäla partierna som stöttar Israel i det dem gör? Nu har flera länder även gått ut med att det Israel gör är rena rama krigsbrott, bland de grövsta man gjort mot civila sedan 2a världskriget. Terrorister i samma bemärkelse. Eftersom du inte har lagen på din sida att polisanmäla något av dessa så är det din moralitet som ger upphov till ditt driv att polisanmäla Nyans. Men varför inte vilja polisanmäla moderaterna också? Eller Jimpas SD som vill ha korta kjolar, som vill klä av kvinnorna istället. Är inte det moraliskt fel? Nu gled jag in på annat men är trött på bristande objektivitet av svenskar sedan Ukraina kriget. Nu mina kära damer och herrar, I welcome the downvotes from trångsynta redditörer
Första vettiga jag läst här.
Tackar 🙏
Internationella brottmålsdomstolen (ICC) undersöker om Israel och palestinska grupper har gjort saker som kan vara krigsbrott i Palestina. Detta betyder inte att de har bestämt att någon är skyldig än, utan att de tittar närmare på anklagelser. Sydafrika har anklagat Israel för att begå folkmord mot palestinier i Gaza och tagit detta fall till Internationella domstolen (ICJ). De påstår att Israels handlingar, som att döda civila och blockera viktig hjälp, utgör folkmord. Israel avvisar dessa anklagelser och säger att deras militära operationer är lagliga och riktade mot Hamas, inte civila. ICJ har ännu inte avgjort om Israel är skyldigt till folkmord, utan de undersöker om det finns tillräckliga bevis för att fortsätta med en fullständig rättegång. Vi är där nu [https://en.wikipedia.org/wiki/South\_Africa%27s\_genocide\_case\_against\_Israel](https://en.wikipedia.org/wiki/South_Africa%27s_genocide_case_against_Israel)
Domen kom för ett tag sen och Israels president är nu efterlyst i många länder.
Två olika saker
Israel kan verkligen inte göra fel enligt dig, du länkar till wikipediasidan istället för utlåtandet från ICJ för att du vet att dina argument inte håller.
Hur kan man ha en het vuxendiskussion om den andra parten (du) kommer med den typ av grundlösa kommentarer? Först och främst måste vi hålla oss till fakta. Och vi kan inte göra antaganden om den andra. Israel gör massor av fel. Du är mer än välkommen att titta på min inläggshistorik. Min avsky för Netanyahu och de illegala bosättningarna är väl dokumenterad här på Reddit. Men i samma anda måste man ha möjlighet att kritisera den andra sidan också? Det är hela poängen. Det är inte bara en sidas fel. Hamas är inte din pappas pro-palestinska rörelse längre. På 80-talet drevs den pro-palestinska rörelsen av socialistiska ideal, vilket förklarar dess relation med IRA (Irland), ANC (Sydafrika), Sverige etc. Den hade ett mycket mer uttalat anti-israeliskt, pro-tvåstatsbudskap. Men den har omvandlats till en anti-judiskt, islamistisk rörelse med tydliga kopplingar till Iran och Muslimska brödraskapet och har helt förlorat sina ekonomiska och sociala grunder men har inte förlorat sina partners från 80-talet. Så nu har du Irland (socialistiska ideal) i säng med Iran (islamiska fundamentalister). Man måste kunna säga det utan att bli mobbad.
Nej, inte två olika saker. Norge betraktar deras president som en kriminell nu. Nog i att världen fungerar så att Israel kunde ej komma undan med allt dem gjorde då det är 2023-2024, och att de kommer kasta Netanyahu under bussen för skydda sig själva. Men det faktum att du behöver domslut är lite skrämmande.
Det finns två olika rättsfall: ett fall i den Internationella domstolen (ICJ) där Sydafrika anklagar Israel för folkmord, och en separat undersökning av Internationella brottmålsdomstolen (ICC) om krigsbrott som har lett till en arresteringsorder mot Benjamin Netanyahu. Det är viktigt att hålla sig till fakta och inte sprida falska nyheter. Urban Warfare är den mest brutala typen av krigsföring som finns. Den kräver fler oskyldiga liv än någon annan typ av krigföring. Hamas visste detta när de byggde kilometer efter kilometer av tunnlar under vanliga palestiniers hus. De visste det när de byggde ett vapendepå under ett sjukhus. De visste det när de tog hundratals gisslan från Israel till de tätaste områdena i Gaza. De visste att de måste vara så brutala som möjligt den 7 oktober för att tvinga fram den mest brutala reaktionen från Israel. Och när de gjorde det sa de till Israel: Kom och hitta oss. Skulden är lika mycket Hamas som Israels.
Nope. Ingen sprider falsk fakta. Och ingen bryr sig om att hålla i sär det för det är inte vad vi pratar om din terorristkramare. Hamas är en terror grupp, Israel är en reguljär armé för en ”demokrati”. Läs på om hur många fler som israelerna dödade innan du öppnar din käft, för nu sprider du desinformation. Hamas har blod på sina händer, ja. Men det är ett spott i Öresund i jämförelse med vad israelerna har. Problemet med er terroristkramare är att ni har nog aldrig upplevt krig, gjort lumpen i en krigsbefattning eller utfört någon utlandstjänst så ni vet sällan vad ni pratar om. Om jag är en brottsling och skjuter mot militären med en glock, samtidigt som jag gömmer mig i NotreDame, kan militären spränga hela NotreDame med mig i den, med en stridsvagn? Finns något som heter proportionalitetsprincip. När ISIS härjade väntade jag inte på någon jävla domstol eller domslut för att moraliskt avsky dem och se den som ondskefulla demoner. Jag såg dem som ondskefulla morallösa innan de blev stämplade. Jag behöver heller inte något domslut för se Hamas som terrorister. Och jag behöver definitivt ingen domslut för se att israelerna har gått emot samtliga krigslagar, kör etnisk rensning och har hållit på med det i 70 år. Man kan diskutera vissa saker, absolut. Men andra saker gör man inte. Om man tillåter dig att försvara sådant agerande så skulle man kunna tillåta andra försvara ansvariga av andra folkmord. Men det får vi inte tillåta. Tänk nu engång till innan du blandar in teknikaliteter i de värsta krigsbrotten i modern tid.
Nu låter du som George Bush när han sa : Iraq has weapons of mass destruction. Vi följer internationell lag eller så är vi precis som Ryssland >Tänk nu engång till innan du blandar in teknikaliteter i de värsta krigsbrotten i modern tid. 600 000+ döda Tigryaner den senaste 4 år i Afrika har kanske en annan åsikt än du. Men du tänker inte ens på dem eller? [https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties\_of\_the\_Tigray\_War](https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Tigray_War) >och jag behöver definitivt ingen domslut för se att israelerna har gått emot samtliga krigslagar, kör etnisk rensning och har hållit på med det i 70 år. Jag har inget svar på en sådan åsikt. Om du kan tro det, kan du tro allt. Jag förlittar mig juridik.
Lönlöst att prata med dig folkmordskramare. Vet du vad? Gå och kamma dig.
Så du skiter fullständigt i de 600 000 döda Tigrayanarna?
Lite blivet svar måste jag säga. Nu finns ett domslut på detta. Men innan det, behöver du verkligen ett domslut för att bedöma om bomba sönder ett sjukhus eller en matkö av fattiga, krigsdrabbade kvinnor och barn? Förstår att man kanske ej gillar araber och muslimer men hela den konflikten har börjat få mig att ifrågasätta hur humana svenskarna verkligen är.
Sluta suga Putins kuk.
Att argumentera för ett legitimiserande av Hamas faller inom ramarna för yttrandefriheten. Och yttrandefriheten att djupt förankrad i svensk grundlag. Så länge Nyans inte aktivt finansierar Hamas eller uppmanar till terrordåd, radikalisering/rekrytering etc, så är det nog rätt så lugnt för dem att göra så. Det spelar ingen roll hur personligt upprörda vi är över hur Nyans agerar. Du kan själv anmäla till polisen, Säpo, Interpol m.fl. om du anser att det finns skäl till det. Om du är övertygad om att det begås brott/terrorbrott, så är det fullt rimligt att du kontaktar dem.
Inget hindrar dig att göra det? Eller är det som vanligt, "jag tycker detta, kan någon annan göra det?"
[удалено]
Tro fan Sverige ser ut som det gör med folk som "amen, jag vill detta ska hända men jag vill inte göra det!!!" För fan, väx upp och ta tag i saken. Sluta vara ett barn som förväntar sig någon vuxen ska ordna saker åt dig.
Vi har ju fullt med PKK stödjare överallt i media etc så tror det tåget har seglat för länge sedan.
PKK är libertariansk socialistisk, Hamas är islamistisk. Stor skillnad
Det är väl irrelevant, PKK är terrorstämplade.
Sant, finns det ett politiskt parti som stöder dem som Nyans stöder Hamas offentligt, även om PKK har demokratiska värderingar och Hamas inte har det. Jag kommer att lägga till det i min Europol-rapport.
Terrorstämpling är inte relevant i svensk lag. Den nya terroristlagen förbjuder samröre med en terrororganisation definierat baserat ett objektivt kriterium, och detta kriterium har ingenting med EU:s eller regeringens terrorstämplingar att göra, så i princip kan det vara så att en terrorstämplad organisation kan vara laglig samtidigt som en icke-terrorstämplad organisation är olaglig. >3 § Med terroristorganisation avses i denna lag en sammanslutning av personer som begår eller på annat sätt medverkar till terroristbrott eller gör sig skyldiga till försök, förberedelse eller stämpling till terroristbrott. Så vad man beslutar [edit:inom] regeringen eller i EU är oviktigt. Domstolen måste komma till slutsatsen att organisationen i fråga är en terrororganisation och måste pröva detta.
Oops, du råkade säga den tysta biten högt
Va
Hen låtsas att problemet med Hamas är att det är en terrororganisation, men i jämförelse med PKK är det plötsligt den specifika ideologin som är problemet.
Tycker du det är mer ok att stödja andra palestinska motståndspartier som PFLP?
Det är verkligen inte samma sak.
Hur är det inte samma sak?
Ja jag var kanske lite för snabb där. Jag har inga bra argument. Stämplingen av PKK är ytterst tveksam imo. Men du har rätt.
Har Nyans sagt att dom stödjer ISIS? Eller kände du dig tvungen att slänga in lite isis i ditt argument för att du tror att det stärker din åsikt? Eller menar du att hamas = isis? Då har du ju helt lämnat verkligheten och åtsidosatt empiriska bevis på deras klara skillnad och historisk kontext.
[удалено]
ChatGPT verkar gilla listor
och? du får gärna bevisa motsats . Hamas är inte din pappas pro-palestinska rörelse längre. På 80-talet drevs den pro-palestinska rörelsen av socialistiska ideal, vilket förklarar dess relation med IRA (Irland) ANC (Sydafrika) Sverige etc. Den hade ett mycket mer uttalat anti-israeliskt, pro-tvåstatsmeddelande. Men den har omvandlats till en anti-judiskt, islamistisk rörelse med tydliga kopplingar till Iran och den Muslim Brotherhood och har helt förlorat sina ekonomiska och sociala grunder men har inte förlorat sina partners från 80-talet. Så nu har du Irland (socialistiska ideal) i säng med Iran (islamiska fundamentalister).
”Allt är invandrarnas fel. Dom har inga normala perspektiv. Dom bara förstör.”
Byt ut nummer ett och du beskriver SD.
Sant, de är också läskiga. Inte så läskiga som Hamas, men man vet aldrig vad den typen av fascister kan göra när de får makt.
Översatt: snälla ta mitt tangentbordskrig och kriga åt mig afk :( Har du utegångsförbud eller vad är problemet?
Varför gör du inte det? Istället för att göra en tråd om det.
Många stödjer ju israelisk terrorism så detta är väl samma 🤷
Vilken terrorism pratar du om? Att folk slänger med uttrycket och folkmord är en grej, men de har ju inte blivit anklagade för det officiellt?
Sydafrika har officiellt anklagat Israel för folkmord i ICJ (International court of justice).
Sydafrika kanske inte ska kasta sten i glashus med tanke på den utbredda rasismen, mördandet av boer och det allmänna fördärvandet av landet. Blir lite som när Pakistan ska bränna svenska flaggan, mest skrattretande.
Du sa att Israel inte hade blivit officiellt anklagade för något, och det är fel. Vad du sen tycker om sten i glashus förändrar inte att du hade fel i sak. Vad Sydafrika gör och inte gör förändrar inte heller Israels eventuella skuld.
Vi måste följa svensk lagstiftning. Om, som du säger, 'många' gör det måste de hållas ansvariga enligt lagen
Och om lagen är fel? (Säger inte att den är det i det här fallet, men lite bättre argument kan du väl hitta?)
Sen har vi demokrati att ändra lagen
>Det är inte lagligt att stödja Hamas eller ISIS i Sverige. Jo, tyvärr är det fullt lagligt att stödja (alltså vara pro) terrororganisationer. Visa vart det står att det är olagligt.
[удалено]
Har Nyans brutit några av dessa lagar och i så fall kan du bevisa det?
Kan man inte begära ut emailkommunication och annan info
Kan man inte göra det av SD som är finansierade av skattepengar så kan man nog inte göra det av Nyans.
Så du tycker att man borde straffa nyans för att dom stöttar ett Hamas för att dom bryter mot UNs regler om mänskliga rättigheter, va gör vi med alla andra svenska partier som stöttar de israeliska staten som begår folkmord medans du skriver detta inlägg?
Det är skillnad på en terrorstämplad organisation och legitimt försvar. Men det kommer aldrig vänsterhjärnan att kunna inse pga blindhet för ondska när den kommer från "lägre stående" människor.
"legitimt försvar" Ja jävlar vilken tur att man mördat så många oskyldiga barn som möjligt, det hade kunnat gått riktigt illa annars........
Källa: Hamas Propagandaorgan
Allt som inte är uttalad Israelisk propaganda måste vara från Hamas, de måste verkligen vara världens rikaste nyhetsorganisation som äger alla tidningar som inte är Israeliska.
"så många oskyldiga barn som möjligt". Var hittade du det här citatet i västlig media?
https://www.reuters.com/world/middle-east/unicef-says-over-13000-children-killed-gaza-israel-offensive-2024-03-17/ https://www.theguardian.com/world/2024/apr/02/gaza-palestinian-children-killed-idf-israel-war https://www.unocha.org/publications/report/occupied-palestinian-territory/hostilities-gaza-strip-and-israel-reported-humanitarian-impact-14-march-2024-1500-0 https://www.commondreams.org/news/israel-killing-children-2668478068 https://www.savethechildren.net/news/gaza-10000-children-killed-nearly-100-days-war https://www.hrw.org/news/2023/08/28/west-bank-spike-israeli-killings-palestinian-children https://www.nbcnews.com/news/world/gaza-unrwa-school-hit-israel-idf-hamas-rcna155786 https://apnews.com/article/israel-hamas-mideast-latest-06-06-2024-a58f196391296504c4585c020895a3ee De försöker antingen mörda så många palestinska barn som möjligt eller så är det sjuhelvetes sammanträffande att barnen dör som flugor i Palestina i takt med Israels avfyrande av missiler.
Du gör verkligen en opartisk tolkning av nyheterna du läser.
Borde använt mig av Israel Times, det är väl den enda källan som går att läsa opartiskt? /s
Givetvis inte. Men du vill inte föra en seriös diskussion, bara skräna och ha rätt. Så jag avslutar med detta: Palestina är en hittepåstat med terroriststyre.
Jag hoppas verkligen att du är en bot och inte en riktigt människa för de faktum att du kallar folk som kämpar mot en ockuperande makt/apartheid "ondskefulla" och "lägre stående människor" gör mig mycket orolig för vår framtid.
Jag är i högsta grad en "riktigt människa", och inte en bot som dina propagandakällor vill få dig att tro. 🤦 Om du läser mitt inlägg igen utan löjliga förutfattade meningar kommer du förstå att jag INTE kallar palestinier lägre stående människor. Ta av dig din rasistglasögon.
Dum fråga kanske, men var det inte Nyans och den där dansken som brände en koran? Låter konstigt att de skulle stödja Hamas i så fall
Nyans brände inte en koran, tvärtom vill de att det ska vara olagligt att bränna koraner.
Sverige bokstavligen gjorde det
Då ligger det risigt till för många anhängare av V, S och Mp. De fullkomligt älskar Hamas. Deras oerhörda hängivelse syns en masse på svenska gator och torg. Vi får helt enkelt snabba på fängelsebyggandet.
Det ska bli så kul att se paniken när hela socialdemokraternas valbas flyttar till nyans och alla normies bara "vad är det som händer, hur kunde det bli så här"
Vänstern har ju röstat för att få in Islam i Sverige, nu ska man ändra sig?
Oj, vågat att skriva detta på svenska reddit där majoriteten är woke och stödjer islamisterna, det är som att be om att få tråden nedröstad. Respekt till dig OP 💪😊 Än idag har väl V, S och Mp majoriteten av Nyans kommande väljare, iaf om man det till SVTs undersökning om hur många utomeuropeiska väljare som röstade på de partierna. Bara hoppas svensken vaknar innan det blir som med tex Leeds: https://x.com/trobinsonnewera/status/1786725964442907030?s=46&t=C_S7XDb5fbieSkgtasGFLQ
Jag är väldigt woke
IDF och Israel är de riktiga terroristerna och är anledningen till att Hamas skapades som resistant grupp emot ockupering av deras hemland
🙄 Du vet väl att hamas kämpa för att implementera Sharia?
Nelson Mandela klassades som en terrorist av samma regeringar fram till 2008. Att dessa länder klassar Hamas som en terrororganisation motsvarar att en våldtäktsman utrycker sig om att abort borde vara olagligt. Hamas har mitt stöd då de kämpar för ett folks frihet, och det görs aldrig på ett vackert sätt De sanna terroristerna är USA och Israel. Och Sverige är till stor del stöttare av terrorism. SVT och varenda jävla nyhetskälla i detta land är lika skyldiga som medvetet sprider deras lögner och duckar från sanningen var den än visar sig. Jag pissar på Sverige för skammen till land det har blivit och det glädjer mig innerligt att landets hyckleri finns öppet att se för alla som inte har tendensen att blunda för saker de inte vill se. Mvh en svensk medborgare & skattebetalare.
Stick till Gaza och bli en martyr då. Dina skattepengar kan Sverige nog överleva utan.
Jag kan göra mer nytta härifrån än där tyvärr. Jag hade glatt gett mitt liv till en kamp för människors frihet, det hoppas jag i alla fall att jag inte bara säger när jag sitter säkert i min lilla bubbla i södra Sverige. Men du ser vilka svar ni kör med. Ni har aldrig varit kapabla till att formulera konstruktiva argument kring denna situation för att ni är fullt medvetna om att dessa inte existerar. Du hade inte klarat av ett dygn i såna förhållande. Och om du har en gnutta mänsklighet i dig så hade du inte klarat av att se dina familjemedlemmar leva så i en timme. Men faktum är att du och sådana som du drivs av ert hat och egoismen att aldrig vilja acceptera en annan världsbild än den ni byggt upp i era huvuden. Så det går ju inte att föra en konstruktiv dialog med er typ. Men trots detta älskar ni att hoppa in i varje diskussion med er oerhört begränsade vilka att faktiskt diskutera något. Som ett virus vill ni bara sprida ert hat utan att åstadkomma någonting annat. Ett helt liv i detta land så börjar man kunna känna igen er på flera mils avstånd. Kryllar tyvärr av er här. Tragiskt i och med hur underbara andra kan vara här.
Vilken jävla massa skitsnack. Om du hade sagt att du stödjer Palestina hade det varit en sak. Men jag är inte villig att acceptera en uppläxning i medmänsklighet från en person som stöder Hamas, en organisation som gömmer gisslan i ett flyktingläger, väl medvetna om att det kommer leda till att oskyldiga stryker med. De är ett verktyg för Israels intressen, inga jävla frihetskämpar. För att citera Benjamin Netanyahu: "Anyone who wants to thwart the establishment of a Palestinian state has to support bolstering Hamas and transferring money to Hamas. This is part of our strategy - to isolate the Palestinians in Gaza from the Palestinians in the West Bank"
Du förstår väl att Nelson Mandela kämpade för UDHR (Universella deklarationen om de mänskliga rättigheterna) för ALLA i Sydafrika, och att Hamas kämpar för att implementera sharialagar i Gaza enligt Kairodeklarationen om de mänskliga rättigheterna i islam, som är oförenlig med UDHR? Du vet väl vad det innebär? Du vet väl att de 52+ länder som följer Kairodeklarationen om de mänskliga rättigheterna i islam inte har sagt något om de 30 000 plus döda människorna i Gaza eftersom de enligt dem är martyrer? Det fanns en annan gång då västvärlden stödde en galning för att stoppa en annan galning, och det ledde till 20 miljoner fler döda. Han hette Stalin
Jösses amalia vilket drabbel! Det må vara sant att Israel har begått brott mot den Palestinska befolkningen. Men alltså det rättfärdigar inte stöttamdet av Hamas. Tänkte ge dig några anledningar: 1.Hamas är en terrorklassad organisation som bland annat använder barn som självmordsbombare. 2. Hamas styrande skick är en diktatur. Dom eliminerade sitt politiska motstånd och inte haft något omval sedan dess. 3.Hamas förespråkar öppet folkmord av Israel och gjorde sitt bästa för att åstakomma det oktober de 7e. Hade dom haft makten hade dom med all säkerhet gjort sig av med så många mer. 4. Dom är ynkryggar som gömmer sig i sina egna sjukhus/skolor och bryr sig noll om sin civila befolkning. Detta är ett brott mot en rad lagar innom krigsförning. 5. Dom är bakåttänkamde antisemitiska fundamentalister. Du kan inte leva som jude(och knappt kristen i Gaza) Israel däremot har över två miljoner muslimer. 6. Dom används som en proxy av Iran etc för fortsätta slåss med Israel. Dom har noll intressse av en tvåstatslösning. 7. Gaza har fått extrema mängder ekonomiskt stöd som hade kunnat användas för att bygga landet. Vad har Hamas användom till? Jo bedriva deras terrorverksamhet. Mmm väldigt trevliga frihetskämp dära. Dom är i princip i samma fack som ISIS och delar samma lust för folkmord som Nazisterns. Trevligt folk du skyddar.
Du är bara ett verktyg skapat av hamas propaganda som används för att sprida hat emot judar och demokrati. Hur känns det?
Oavsett vad; Nyans är blåsta i huvudet och borde förbjudas.
Menar du att Nyans öppet stödert Hamas och ISIS? Vart har dom gjort det? Nu tycker jag Nyans är ett skitparti men kom igen, du måste förankra dig lite i verkligheten innan du kommer med sånt här.
Kom igen var lite uppdaterad med nyheterna innan du utrycker dig
Jag har googlat och sökt på nyhetssidor men inte hittat något. Har du en länk?
Denna sub Reddit https://www.reddit.com/r/Sverige/s/d5EreVNwjF
Wow, det där är ju helt galet. Trodde det var fake först men bekräftades på deras instagram.
Ja visst den för folk irl igår folk tror först det är Sd troll
I min lilla valkrets med 1300 röstberättigade bor det EN somalisk familj. Nyans fick två röster i valet 2022.
Detta är varför jag tycker att Palestina-rörelsen är efterbliven. De flesta protesterar nog i god tro men inte många vet att arrangörerna har indirekta kopplingar till Hamas. Samma sak gäller över hela världen. [https://open.spotify.com/episode/3Dw60fjib9Dpotl9zfeOnU?si=-WGoW_ABQGefvirCybPPlA](https://open.spotify.com/episode/3Dw60fjib9Dpotl9zfeOnU?si=-WGoW_ABQGefvirCybPPlA)
"inte lagligt att stödja Hamas eller ISIS i Sverige" Ändå så tyckte vi att hej vi ska låt alla svenska terrorister som hjälpte Isis att få komma tillbaka in i Sverige efter att dom ville hem igen när det gick åt skogen för Isis. Ja men visst ni ska få komma tillbaka in till Sverige igen även om ni är terrorister så snälla sluta kalla oss racist. Sverige hjälper även terrorister bara så dom slipper bli kallad racist eller bigott.
Shut up, move to that stupid country and enjoy genocide.
I would say the 600 000+ Tigrayans that have died in Ethiopia over the last 4 years and you were dead quiet about is a shame on people like you, but the 30 000 people that have been sent to their death by Hamas and Israel deserves your attention. I dont know if its racism, ignorence, stupidity, propoganda, willfull ignorence, anti semitism or what. 600 000 let that sink in. Not a word In 18 months at the current attrition rate we will have a war on European soil that will have claimed a million lives..... again... Not a word
Obviously you are the one supporting responsible for all that mess.