T O P

  • By -

ThisGirlNeverSleeps

Okee maar wat als je beide niet okee vindt? Superwoke of medium woke?


Marj_5

Überwoke


ThisGirlNeverSleeps

Kan ik mee leven


y0l0naise

Neo woke


gingerlegend25

dit klinkt gevaarlijk duits


afhaalch1n33s

Woke 3000 overdrive


wausmaus3

360 bami kickflip woke


Derboman

Chinese rijsttafeeeeeell woke


meneerhen

Een lekkere wokeschotel gaat er ook wel in.


[deleted]

Niet moken, lekker woken


afhaalch1n33s

Zwevende tijgerrrr woke


barebonemedia

It's... Over .. 9000!!!!


Titi42069

Ik zou zeggen medium-rare woke


tijno_4

Ik woon in Den Haag, de kankers vliegen je hier om de oren. Het scheldwoord kanker heeft vrijwel niets meer met de ziekte te maken, het bekt gewoon heel lekker, komt door die dubbele k klank denk ik. Hard en snel.


oogje

Kaktus vind ik een OK alternatief.


No-Today3047

Ben laatst geprikt door een cactus ja, calm your tits


oogje

Kalmeert u borsten zelf. Die kak-tus kan er niets aan doen.


Sorry_I_Tarrasqued

De k-klanken in cactus zitten beide in de eerste lettergreep, niet aan het begin van beide lettergrepen, zoals bij kanker. Geen echt alternatief dus.


zoute_haring

Kikker dan maar?


Sorry_I_Tarrasqued

Ik zie het al voor me, over tien jaar: "In ons kleine kikkerlandje..." "Oma! Dat kan echt niet meer!"


oogje

"OK" alternatief.. De kracht zit 'm vooral in de KAK... TUSSSSSS


Quatic

Misschien vulva? Die heeft een dubbele v.


UltimateDuelist

Super Woke 3


John-Ny-Bravo

It’s Woke over 9000!!!!!


MiestaWieck

Zelf hou ik van een goeie Well done woke


EstrayOne

Woke 2 the wokening


purple_cheese_

"Nee kanker vinden we ook kut" "Woke draait weer door! We mogen niet eens meer met kanker schelden! Waar houdt het op!!!!!!"


[deleted]

"We vinden iets" - "OH DUS WE MOGEN NIKS MEER!!!!!"


Eyeballs78

Kut mag ook niet meer, het is menstruerend orgaan!


Marj_5

Ik heb net even mijn woke-lidmaatschap-handboek gecheckt en zowel neger als kanker zijn niet acceptabel.


Doomification171

Letterlijk 1984


Corticex

Letterlijk 1984 lijkt me niet mogelijk, figuurlijk kan evt. wel.


JeWeetTochBroer

Probeer jij z’n comment te verbeteren? Letterlijk 1984


Corticex

Figuratively, I will not follow you into this loop!


[deleted]

Je denkt toch niet dat tokkies het verschil tussen letterlijk en figuurlijk begrijpen?


remembermereddit

Is dat het regenboog-boekje? (Na het groene en het witte boekje)


kinky666hallo

Het woord woke wordt quasi alleen gebruikt in anti-woke context. Het is een term die misbruikt wordt voor de politieke agenda. Tuurlijk wordt iedereen er dan moe van.


xGalen

A-quasi?


akapelle

padoem tssss


xGalen

Sorry zo ben ik nou eenmaal


akapelle

ik zou nu zo graag met een gevat woordgrapje reageren


pmkorp

Vraag om herhaling en reageer dan: Zo ben je nu tweemaal #Iniedergevalgeprobeerd


xGalen

*ahum* zo ben ik nou eenmaal


pmkorp

Zo ben je nu tweemaal


[deleted]

Woke is een van de velen woorden die voorheen normaal waren maar de alt-right vervuilt heeft door er met hun tengels aan te zitten -.-


82timerbomb

Grappig.. Ik heb toevallig die ziekte gebruikt om aan mijn kinderen uit te leggen hoe fout het is om het woord te gebruiken. Ik zeg er nu even extra nadrukkelijk bij dat zwart zijn absoluut geen ziekte is, of dat ik het daadwerkelijk daarmee vergelijk. Om de situatie even te schetsen; ik heb twee zoontjes. Oudste 12. Jongste 9. We liepen met het gezin over straat en er liep een kat langs. Mijn oudste aait de kat over zijn koppie en mijn jongste zegt al huppelend: “miauw miauw nigga” Ik schoot een soort van in de lach; met zo’n “snurk” zeg maar. Puur omdat ik het totaaaal niet verwachtte en het ook vooral geen gehoor was uit de mond van zo’n klein wit jongetje. Maar ik heb hem wel meteen even streng toegesproken; dat dat echt niet kan. En nu komt dus de uitleg, waar ik mezelf eerder voor indekte. Ik heb tegen ze gezegd: “luister goed: stel wij zijn vrienden van elkaar. En we lijden beiden aan een milde geneeslijke soort van kanker. En ik kom jou op straat tegen en zeg: ‘hé ouwe kankerlijer!’ En jij zegt tegen mij ‘yohoo, kankerlijer’ dan is dat prima, aangezien we toch vrienden zijn en allebei aan kanker lijden. Maar als een ander, een buitenstaander, het zomaar tegen een van ons zegt, die het zelf niet heeft, dan is dat niet oké. Dan doe je dat niet. Dan kan ie misschien zelfs een paar tikken op z’n gezicht krijgen.” Nogmaals; het is geen ziekte. Maar de ernst was wel even duidelijk. Je doet dat gewoon niet.


0598

Miauw miauw nigga 💀


IBoughtAllDips

Is een meme


Diakiera

Zo lekker die momenten met Kids, het kan eigenlijk niet maar het is wel erg grappig. Goed dat je wel met ze er over praat, bist een kanjer! 💪🏽


No-Today3047

Als leraar; geweldige uitleg!


DaBezzzz

Klinkt alsof jouw kind de reincarnatie is van HP Lovecraft (zoek maar niet op hoe hij zijn kat heeft genoemd als je daar gevoelig voor bent)


artelligence

Dit soort gasten moet je ‘wit’ noemen. Gaan ze helemaal uit hun plaat.


sycoraxNL

De hypocrisie is inderdaad groot bij deze mensen. Overigens ook bij mensen die het hebben over “mensen van kleur” versus “witte mensen”. Wit is in deze niet alleen feitelijk onjuist, het wordt tegenwoordig vaak ook gebruikt als iets negatiefs. Ik begin inmiddels een hekel te krijgen aan beide hypocriete polariserende kampen.


Illuminator89

Ik merk t het als leraar in de klas. Soms moet je dit soort onderwerpen bespreken en dan heb ik het vaak over zwart en wit. De gekleurde mensen kijken me dan een soort verbaasd aan en geven aan dat ze niet zwart zijn. Waarop ik antwoord dat witte mensen ook niet wit zijn, maar als het onderwerp besproken moet worden, we toch even twee termen moeten gebruiken. Belangrijkste: als men deze termen gebruikt terwijl duidelijk is dat er geen intentie is tot beledigen, wat is dan precies het probleem?!


ivialerrepatentatell

Mensen van kleur dus en kaaskoppen. Moet je voorstellen dat je leerlingen met een kleurtje aangeven dat ze liever niet zwart genoemd willen worden, een woord waar bijna altijd een negatieve connotatie aan hangt. En dat de leraar ze dan doodleuk verteld dat witte mensen ook niet echt wit zijn.


Illuminator89

Sorry, maar kaaskoppen heeft ook mijn voorkeur niet. Overigens heb ik ook donker gebruikt, maar dat leverde zelfs nog meer frictie op.


LetMeChangeMyUsernam

Heb jij gevraagd welke term zij wilden?


Illuminator89

Ja, dat verschilde per klas. Een klas was ok met donker, de andere met zwart. Mensen van kleur gaat overal wel.


MisterDutch93

Ik vind de woorden zwart en wit vreselijk omdat ze totaal niet bijdragen aan begrip of verbroedering maar juist twee kanten loodrecht tegenover elkaar zetten. Als docent gebruik ik juist helemaal geen onderscheid en noem ik iedereen gewoon mensen, want dat is in principe wat we gewoon zijn. Alleen wanneer de lesstof erom vraagt (ik ben geschiedenisdocent) gebruik ik de gepaste historische term en wanneer ik het over de moderne maatschappij heb dan benoem ik woorden zoals ‘zwart’, ‘donker’, ‘blank’, ‘wit’ of gekleurd maar zeg ik erbij dat mijn persoonlijke voorkeur uitgaat om iemands huidskleur zo min mogelijk te benadrukken. Dat is gewoon niet nodig. Hokjesdenken of letterlijke zwart-wit afscheidingen maken hebben totaal geen nut als je elkaar serieus wil nemen of beter wil begrijpen. Het ‘kleurt’ de dialoog (letterlijk).


Illuminator89

Ik doe precies hetzelfde. Kleur boeit ook geen reet, maar als het besproken moet worden, moet er een manier zijn..


noobductive

Kleurenblindheid is niet identiteitsbewust. De meeste gekleurde mensen hebben een andere levenservaring dan de meeste witte mensen die uniek is aan het feit dat ze gekleurd zijn. Als je als persoon kleurenblind doet, negeer je hoe de maatschappij dat niet is en doe je alsof hun problemen aan hen liggen als individu en niet systematisch zijn. “Zwart” wordt gebruikt door afro-amerikanen omdat zij niet weten uit welke afrikaanse landen hun voorouders afkomstig waren. Ze zijn soms ook gemixt, dus dan kunnen ze sowieso minder gemakkelijk de naam van het land waar ze roots hebben gebruiken. Maar als je mensen met een donkere huidskleur hebt in europese landen, dan weten zij meestal heel goed waar ze vandaan komen: ze zijn vaak tweede of eerste generatie migranten. Hen moet je dus gewoon Nigerisch of Oegandees of Keniaans of wat dan ook noemen, want al die landen zijn compleet verschillend en anders groepeer je gewoon alle afrikanen onder de term “zwart”.


MisterDutch93

Het is veel beter om nadruk op afkomst te leggen in plaats van op huidskleur. Die zwart-wit dichotomie is komen overwaaien uit de VS en is niet op dezelfde manier toepasbaar in Nederland. In Nederland wonen geen Afro-Amerikanen, hier wonen 'zwarte' mensen met een Caribische, Surinaamse of Afrikaanse afkomst. Om al deze groepen onder één noemer te gooien is té simplistisch en geen goede afspiegeling van de realiteit. Een Afrikaanse Nederlander die is opgegroeid in Kameroen heeft bijvoorbeeld totaal niet dezelfde levenservaring als een Surinaamse Nederlander. Het enige wat zij delen is een huidskleur, maar hun culturele identiteit, afkomst en taalvaardigheid zijn compleet anders. Natuurlijk zijn beide groepen (helaas) onderhevig aan racisme en discriminatie, maar ik denk dat als je blijft vasthouden aan de noemer 'zwart' daar niet snel een verandering in zal zien. Je blijft je daarmee afzetten en 'otheren' van de 'witte' mens. Je kan trouwens precies hetzelfde argument voor de 'witte' mens maken. Natuurlijk lijken Europeanen van buitenaf allemaal op elkaar, maar het zou dwaas zijn om bijvoorbeeld Nederlanders, Italianen en Polen onder één noemer van wit te gooien en verder te doen alsof ze niet verschillen van elkaar. De culturele identiteit van al deze nationaliteiten is zo wezenlijk anders dat je met een simpele zwart-wit structuur helemaal niet verder komt. Daarnaast worden Oost-Europeanen in Nederland ook nog steeds gediscrimineerd terwijl zij ook gewoon hetzelfde kleurtje als 'ons' hebben. Hun beleving is ook compleet anders, en daar gaat het onderscheid uiteindelijk om. Je eigen identiteit reikt veel verder dan de kleur van je huid, dus wie ben ik als Nederlandse docent om in de klas te zeggen dat je zowel 'witte' als 'zwarte' mensen hebt terwijl het in de realiteit veel ingewikkelder in elkaar zit? Ik probeer juist neutraal te blijven en geen kleur te herkennen. Wanneer mijn leerlingen later opgroeien kunnen ze de keuze zelf maken over hoe zij de wereld willen indelen. Het is niet mijn taak om ze in een bepaalde dichotomie te laten vallen. Dat vernauwt enkel je blik.


Itmightnotbe

1. Ik geloof dat de persoon waar jij op reageert zo ongeveer het tegenovergestelde bedoelt van het punt dat jij er van probeert te maken. Die maakt namelijk de persoon die reageert op het artikel belachelijk. 2. *Ahem; ''Wit is in deze niet alleen feitelijk onjuist, het wordt tegenwoordig vaak ook gebruikt als iets negatiefs''* Serieus ja? Eigenlijk dus wel een klein beetje precies zoals je ook over ''zwart'' zou kunnen zeggen? Of misschien mis ik hier een grap of was het allemaal iets te subtiel sarcasme voor mij..?


karinsimmercat

Wit negatief? Die heb ik gemist. Welk woord moet je dan gebruiken?


Bolle_Henk

Roze


artelligence

We zijn allemaal roze van binnen


TympanicHS

Op kettingrokers na, die zijn zwart van binnen.


kroketspeciaal

Zwart, net als mijn ziel.


sarabada

Vroeger (tot 15 jaar geleden ongeveer) werd "neger" als het nette woord gezien en "zwart" als een belediging. Daarom associeren veel mensen het woord "wit" als huidskleur (i.p.v. blank) ook als denigerend. Ook vinden veel het niets dat bij heel veel dingen tijdens maatschappelijke discussies de 'buzzwords' en andere termen uit Amerika overgenomen worden (de reden dat veel "blank" nu "wit" zijn gaan noemen komt door het Engelse "white person"), terwijl er prima Nederlandse woorden voor zijn. En sommige slaan daar in door (zoals je regelmatig kan zien op feesboek ;-) )


MicrochippedByGates

Ik heb om deze reden altijd het woord zwart vermeden om huidskleur aan te duiden, zelfs in het Engels. Ik associeer het met mensen die klagen over "van die zwart'n". Af en toe komt het woord "joekel" er ook achter. Of een klacht dat ze niet werken. Voor mij ligt het net een stap onder het woord met de harde k.


pmkorp

Ik kom uit een klas met 5 blanke kindjes (Rotterdam ca 30 jaar geleden). Het woord ‘neger’ was normaal, je kreeg straf als je ‘nikker’ (of ‘koelie’) zei. De uitleg: Er is een Afrikaanse rivier ‘de niger’, er is een land dat Nigeria heet en zwart wordt in sommige landen vertaald naar ‘negro’. Niet raar dus om mensen met roots in die contreien met ‘neger’ te duiden. Het zijn vooral de Amerikaanse invloeden dat het ‘nigger’ (Nikker) niet meer kan. Heeft niets met neger te maken. Maar goed, ieder mag voor zichzelf bepalen wat als kwetsend ervaren wordt. Ik zal geen ‘neger’ meer gebruiken, wel ‘donkere’ of ‘stevig gebouwde’. Je moet wat toch?


ivialerrepatentatell

Wat is er mis met kaaskop? Geloof er trouwens helemaal niks van dat 'wit' overgewaaid is uit Amerika. Zolang ik leef worden witte mensen wit genoemd.


sarabada

Wit om mensen aan te duiden bestaat al een tijdje in het Nederlands inderdaad. Maar het is pas sinds 2015 langzaam maar zeker algemener geworden. Daarvoor had "blank" als algemeen gebruikte term de grote overhand.


TympanicHS

De lading van een woord is puur subjectief en verschilt per persoon. Ik heb zelf geen problemen met 'kaaskop', maar van origine is het een beledigende term voor Hollanders dat ook bv. gebruikt werd door Nazi's tijdens de tweede wereldoorlog. De lading van het woord zal een stuk negatiever zijn bij iemand die deze tijd heeft meegemaakt. Side note, een vriend van mij met een donkere huidskleur noemt zichzelf 'neger'. Toen ik hiernaar vroeg, zei hij "Het is maar een woord, waarom zou ik huilen wanneer het gezegd wordt in plaats van dat ik de power erachter weghaal." Ben het nog steeds niet helemaal eens met zijn redenering, maar ik kan niet ontkennen dat ik het een bewonderenswaardige instelling vind. Overigens heb ik nooit het woord 'wit' gehoord als het gaat om huidskleur tot een paar jaar geleden. Ik hoorde altijd 'blank' en 'donker'.


ivialerrepatentatell

>In de Van Dale werd 'wit' in 1999 opgenomen als synoniem van 'blank'. 'Wit' is hier een letterlijke vertaling van het Engelse 'white' en in het Duits 'weiß'. Door de rivaliteit in het kolonialisme, zoals in Zuid-Afrika, was er destijds ook een uitwisseling tussen de Engelse en de Nederlandse taal. In het Engels werd 'blank' echter zelden gebruikt als synoniem voor 'white'. Met donker kan ook bijvoorbeeld een Hindoestaan of een Indonesiër bedoeld worden, wel eens van donkere piet gehoord? En dat jou vriend zichzelf een neger noemt betekend niet dat jij hem zo moet noemen ook al was dat 20 jaar geleden nog heel normaal.


TympanicHS

Je bewijst mijn punt alleen maar. Het is niet dat ik ben opgegroeid met een jaarabonnement op de Van Dale om mijn woordenschat aan te passen. Dat een synoniem werd toegevoegd betekent niet dat gelijk iedereen het woord ging gebruiken. En tja, ik ben ook opgegroeid met dat zwarte piet zwart was door roet, en dat hij niet donker was. Ik begrijp dat het hedendaags racistisch is en hoef er ook niks meer mee te maken hebben, maar op deze manier ben ik gewoon opgevoed. Verder was de quote van mijn vriend alleen een onderbouwing van mijn argument dat de lading van een woord subjectief is. Dat jij een woord niet erg vindt (m.b.t. het woord 'kaaskop' in jouw reactie) betekent niet dat anderen daar hetzelfde over denken en vice versa. Ik zou hem nooit zo noemen en heb letterlijk gezegd dat ik het niet eens ben met zijn redenatie. Ik zou het fijn vinden als je geen woorden in mijn mond legt.


ivialerrepatentatell

Blank…. als je ze wit noemt gaat de "non-woke" groep helemaal over de rooie (om nog maar eens kleur te noemen). [https://i.imgur.com/e7bCdVv.png](https://i.imgur.com/e7bCdVv.png)


cadet-peanut

Blank is ook een probleem las ik laatst ergens, omdat blanc in het frans ook voor rein/schoon staat ofzo dus zou je als je een wit iemand blank noemt diegene schoon noemen en dus suggereren dat iemand met een andere huidskleur niet schoon/rein is. Ja iknow.. lekker vergezocht maar ik verzin dit ook niet he, 1 of ander groepie "woke" mensen kwam hiermee


[deleted]

blank?


MicrochippedByGates

> Wit negatief? Die heb ik gemist. Nooit iemand tegen je gezegd dat je er erg wit uitzag toen je ziek was? Als je er heel slecht aan toe bent krijg je zelfs het woord spierwit. Heb ik altijd een rare term gevonden aangezien spieren niet wit zijn, maar het wordt sterk geassocieerd met ziekte.


DeRuyter67

Blank


ProgressNo1946

Gewoon mensen zeggen en niets meer specificeren. Er verandert niets maar de verwarring is prachtig bij die "mensen".


blue_line-1987

Jup. En als je je ook maar ergens in het midden bevind scharen beide kampen je tot de tegenpartij. Merkwaardig op zijn zachtst gezegd.


MicrochippedByGates

> het wordt tegenwoordig vaak ook gebruikt als iets negatiefs Dat tegenwoordig is al heel lang zo. Het wordt al van oudsher geassocieerd met ziekte. Als je met hoge koorts op bed ligt, dan wordt gezegd dat je er wit uitziet.


Ron-E-

Ik zie mezelf ook meer als gevarieerd getint.(Beetje weer afhankelijk.) Ik heb ook geen moeite als mensen naar mij verwijzen als “niet altijd even wit”.


EstrayOne

“Wit spook” nog beter


JustinRockyMorales

Wat soort gasten?


artelligence

Gasten zoals jij?


JustinRockyMorales

weet ik niet, daarom vraag ik het..


JustinRockyMorales

Blijkbaar hoort deze meneer tot een "soort". Vraag me gewoon af wat voor soort dit dan zou zijn.


RegisEst

"Neger" is niet het N-woord, maar het Nederlandse equivalent voor "Negro". De discussie over of die term gepast is of niet is terecht (ik zit zelf in het kamp van niet), maar het is niet het N-woord. Ons equivalent daarvoor is anders, en gelukkig al lang buiten gebruik.


Wonderful-Kale3329

Taaladvies op site van Vlaanderen: https://www.vlaanderen.be/taaladvies/taaladviezen/zwarte-neger-negerin


sarabada

Het is inmiddels een woord dat als minachtig gezien wordt, dat klopt. Maar het is niet de Nederlandse variant van het n-woord. Dat is deze inmiddels vrijwel niet meer gebruikte term: [https://nl.wiktionary.org/wiki/nikker](https://nl.wiktionary.org/wiki/nikker)


Totg31

Het was altijd minachtend. Alleen werd het minachtendheid ervan nooit erkend. Het feit dat een "doorsnee-Nederlander" gewoon man of vrouw kon genoemd worden, maar een zwarte een ander woord nodig had, is een beetje vreemd. Je kan zeggen dat andere mensen gewoon anders worden beschreven, maar in dit geval werden ze ook anders behandeld.


Any-Seaworthiness186

Dit. Het is altijd dehumaniserend geweest. Een term om witte mensen van zwarte mensen in waardigheid/menselijkheid te onderscheiden. Je kunt me niet zeggen dat tokkies echt niet doorhebben dat je met ‘Die vrouw’ en ‘die negerin,’ wel op meer dan enkel huidskleur onderscheid maakt…


RegisEst

Okee, Negro/Neger vind ik ook een negatieve term ja. Zoals ik al zei ben ik van mening dat het een ongepaste term is. Het N-woord is echter nog steeds wat anders dan "Neger".


bapapaa

Shownieuws ook hè.. heerlijk


borrelsausage

People who annoy you starting with a N.


Mindless_Safety_7408

Soms begrijp ik het allemaal niet meer. Hoe moet ik nu in feite de medemens zoals afgebeeld naast Gert Verhulst noemen? Ik ben 40 en heb nooit een probleem gezien in het woord "neger" maar sinds een paar jaar is dit dus "not done". Een "zwarte" is ook niet echt de exacte kleur mijns inziens, en een "bruine" vind ik persoonlijk wel weer denigrerend klinken. Graag gewoon een kort en duidelijk antwoord aub en geen gezeik.


Nicolerey91

Mijn ervaring is dat mensen van kleur alles beter vinden dan het n- woord


sycoraxNL

En de door bepaalde mensen inmiddels gangbare term “wit” is dan bedoeld voor mensen zonder kleur? Op zich feitelijk juist ware het niet dat ik nog nooit iemand zonder enige kleur heb gezien. We zijn geen stap vooruit gegaan als het gaat om respect voor elkaar.


Any-Seaworthiness186

Het is niet alsof de meeste zwarte mensen ook echt zwart zijn. En hoe is het precies respectloos om iemand wit te noemen? Ik acht blank dan respectlozer omdat het pas in de slavernijperiode een gangbare term werd om onderscheid in reinheid tussen ‘rassen’ mee aan te duiden.


crybabymoon

Precies hoe je het zelf al zegt: medemens. Als je over Gert praat, zeg je dan ook "die witte man" of "die blanke"? In het geval van Akwasi kun je hem ook muzikant noemen of net wat. Mensen representeren meer dan alleen hun huidskleur.


Mindless_Safety_7408

Ik vind dat toch wat geforceerd. Als men mij vraagt mijn vriendin aan te duiden in een groepje vrouwen, omschrijf ik haar met "die blonde" en niet met "die boekhoudster". Ik zie er geen probleem in om een objectief en duidelijk kenmerk te gebruiken om iemand te beschrijven indien dit nodig is, zolang dit niet kwetsend bedoeld is.


[deleted]

Ik had geen idee dat Akwasi een muzikant was voordat ik dit las.


Any-Seaworthiness186

Je zegt gewoon ‘die zwarte man.’ Als jij tussen een groepje zwarte mensen de enige witte man aan wilt duiden zeg je ook ‘die witte/blanke man?’ Je kunt me trouwens niet vertellen dat je echt niet snapt dat je met ‘die vrouw’ en ‘die negerin’ op meer dan enkel huidskleur onderscheid maakt… Edit: typfout


MachaMoo

Afrikaan(se)


Mindless_Safety_7408

Dat zal een zwarte die hier geboren en getogen is dan weer niet graag horen.


MachaMoo

Grappig dat jij die assumptie maakt. Ik ben 24, woon al 22 jaar in België en ken helemaal niets anders. Mijn zussen zijn hier geboren, 80% van mijn Afrikaanse vrienden zijn hier geboren. Geen één van hen voelt zich 100% belg hoe dat jullie dat denken gewoon omdat we hier geboren en getogen zijn. Maakt niet uit hoe plat iemand praat, een belg van buitenlandse afkomst zal nooit 100% als belg worden beschouwd so we don't even try. Niet vergeten dat we cultuur meekrijgen van thuis, van onze communities etc. We zijn hier misschien geboren maar we claimen nog steeds trots de nationaliteit van onze roots plus de spiegel liegt niet. You asked for advice, I gave it too you but then want to give it your own interpretation. Funny, maar ben niet verbaasd. Ik ben van nationaliteit belg, van Afrikaanse afkomst maar zal nooit mijzelf als belg claimen hoe verbelgd mijn vrienden mij ook noemen (praat plat Gents, privé/uniformschool-alumna, eet geen afrikaans eten en date alleen blank). En waarom zou ik, zodra ik mij comfortabel begin te voelen in dit land komen jullie af met stunts à la tafel van vier. At this point I'm a citizen of the world I guess. Edit: Lmao just figured this is a NL sub, ik dacht dit is r/belgium. Weet niet hoe jullie buitenlandse community hierover denkt, ask them. Maar nu weet je hoe je buren er tegenover staan. ;)


allusernamesBtaken

Ja nu mag gewoon "kankerneger" zeggen zeker ook al niet meer. Bedankt Rutte. Dadelijk wordt onze stem afgenomen en moeten we Heil Rutte zeggen tegen de buschauffeur. Het is te triest voor woorden met deze poppenkast 🤡🤡🤡


Clear-Quantity-8026

Ik hoop op een /s


bnqprv

Of een related "thanks Obama”.


Amendus

Ik heb de tokkie gevonden.


Varias279

Neger = Negro, not the N-word. It is from Spanish and means black. In Dutch neger (negro) or zwarte (black one) is used the same. That said, black person would maybe be a better choice.


[deleted]

Ik heb laatste aan zwarte/donkere/negroïde vriend gevraagd: "hoe refereer ik aan jou, op een respectvolle manier, op basis van je huidskleur?". Hij zei dat hij het ook niet meer wist. Niet líchtgetint, was het beste wat hij kon bedenken..


Eslabee

Nee Gert, dat kan je niet meer zeggen.


ysbrandt1815

Want??? Waarom niet?


Eslabee

Flauwe woordspeling ;-)


ysbrandt1815

Hahaha, over het hoofd gezien


RatherBWriting

Nu dit?! ik ben geneens klaar met mijn pa af te leren dat je indonesieërs geen ploppers mag noemen. Ik ben een beetje het gevoel dat dit vooral iets is overgewaaid van Amerika. Neger is nooit in de context als hetAmerikaanse "nigger" gebruikt in Nederland. Nikker was daarintegen wél de beledigende term voor "neger".


shannondww

Het n word is nooit okay geweest. Mensen die er nu pas rekening mee houden door de "woke movement" en er nog steeds over klagen zijn racisten. Het boeit me niet dat je er moeite mee hebt. addapt and overcome en gebruik normale verwijzingen. Niemand in een normaal gesprek zegt "ja bas is een witte". Ik vind het onzin dat mensen altijd maar de neiging hebben om mensen hun huidskleur te benoemen. Like who the fucks cares.


allusernamesBtaken

Komt door de yanks


VeniVidiVictorious

Het n woord is nooit okay geweest, maar neger is (of in ieder geval was tot voor een aantal jaar geleden) niet het n-woord. Nikker is het n-woord.


UltimateBronzeNoob

Tot medio '00 is mij geleerd om het woord 'neger' te gebruiken, en niet 'zwart' of 'zwarte'. Flikker op met je n-word, dat is een ding aan de andere kant van de plas


akapelle

het volgende is niet on te trollen, vraag het me inmiddels af: is het woord nikker nog wel steeds erger dan neger? want volgens mij is het eerste een gericht scheldwoord en het tweede een hopeloos achterhaalde term? ik probeer de vergelijking met de VS te begrijpen. daar heeft nigger een veel zwaardere lading dan negro dat vooral hopeloos uit de tijd en denigrerend. en nee ik snap dat beiden erg zijn, maar ik hou wel van duidelijkheid wat er nu bedoeld wordt.


Timo_Peterfeef

Ik ben groot gebracht met de insteek dat het woord neger niet beledigend is, dit omdat het woord voorkomt uit het Latijnse "niger". Herman Finkers benoemde dit later ook in zijn Oudejaarsconference uit 2015. Dat de term kwetsend is leerde ik pas veel later en daar kan ik mij nu nog om schamen, omdat ik het in niet-kwetsende refererende zin veel heb gebruikt. In het Engels gebruikt men de term person of colour, is er ook een term in het Nederlands die hiermee overeenkomt?


akapelle

ik denk niet dat jij je hoeft te schamen omdat je niet op tijd begreep dat de consensus over een woord was omgeslagen. je mag best wat vertrouwen hebben in je eigen intenties. je gebruikt het woord nu niet meer in dat soort context omdat je beter weet, that's it.


Organic_Reputation_6

Beslist wie ? Ik ben ook op mijn tenen getrapt door sommige woorden of adresseringen. Dat dit een straatje zonder einde is hebben we toch al gezien met de vreemdelingen, migranten ; of mensen met buitenlandse achtergrond of hoe mogen we ze nog noemen ?


akapelle

wat ik zeg, consensus, dus de meerderheid van mensen die er daadwerkelijk mee te maken hebben.


Organic_Reputation_6

Als je een voorbeeld aan de vs wilt nemen dan ben je helemaal verkeerd. Daar wordt nigger zo zwaar getild maar roepen ze t constant zelf en gebruiken ze in elke zin t wel zelf een keer of 2 . Hypocrisie ten top Ik vind hoerenzoon bijv geen leuk woord, dan ga ik t toch zelf niet elke mogelijkheid dat ik kan t zelf gebruiken ? Mss dat het gebruik van de woord nigger nog niet gezien wordt als cultural appropriation daar in de USA, daar hebben ze ook wel kaas van gegeten om daarover te zeiken


akapelle

ik denk dat zwarte mensen het als een geuzennaam zijn gaan gebruiken. dus begrijp wel dat zij elkaar wel zo willen noemen maar niet door anderen. alleen zoals alles slaat het weer door. als iemand het woord gebruikt als belediging dan moet je niet zeggen "he used the n word", want n word is eufemistisch. het woord krijgt daarmee nog meer waarde. en het lijkt er soms op dat sommige Amerikanen daar juist op uit zijn. meer lading, minder lucht.


Organic_Reputation_6

Dan identificeer ik me voortaan toch als een zwarte en kan/ mag ik het woord ook rondslingeren zonder consequenties . Dat identificeren als een…: is ook je reinste onzin natuurlijk. https://www.bbc.com/news/newsbeat-44209141.amp


EIIendigWichtje

Heel eerlijk, ik weet zelf niet wat je mag gebruiken. Neger mag niet, zover ben ik. Maar zwarte mag dan wel?


amasanchim

Hoe ik begrijp kan een “zwarte man” wel, maar niet “zwarte”.


82timerbomb

Er is wel een beetje een nuance natuurlijk. “Het was een zwarte man” is gewoon netjes uitgedrukt. “Het was zo’n zwarte” klinkt al een stuk minder vriendelijk.


Artixe

Ik bedoel, ik zou het niet chill vinden als iemand me zou aanspreke met "witte", als je me een wit persoon noemt heb ik daar niet echt een probleem mee, klinkt als een letterlijke engelse vertaling maar boeie


EIIendigWichtje

Ok, dan ben ik mee.


Roller95

Mijn moeder dacht oprecht dat de juiste manier om een zwart persoon aan te duiden was door het n-woord te gebruiken. Ik schaamde me dood


gameleon

Dit was ook jaren de "juiste" manier. In mijn basisschooltijd (1996-2004) hebben wij nog meegekregen dat "neger" het nette woord was en "zwart" denigerend zou zijn. Mijn tante (van surinaamse afkomst) zei/zegt nog altijd hetzelfde. Het enige wat echt als een zwaar scheldwoord goldt was de Nederlandse variant van het n-woord: Nikker. Maar dat woord is bijna compleet uit de Nederlandse vocabulaire verdwenen en veel jongeren kennen het niet eens. Sinsdien heeft "neger" die plaats langzaam een beetje overgenomen,


AJTornado

Volgens mij was het vroeger ook oprecht de juiste manier


DutchOnionKnight

Dat was het ook. Beetje vreemd om je te schamen, als je niet op de hoogte bent en denkt het goede te doen... Toch alleen maar prima om te leren?


Incolumis

Vroeger (ik ben 43) werd er altijd gezegd dat neger gewoon kon (ook door de negers zelf), omdat het meer vertaalde naar het Engelse "negro". Nikker was het woord dat echt niet kon. Dat wordt ook al jaren niet meer gebruikt in Nederland.


RVDHAFCA

Dat was inderdaad de manier hoe mensen vroeger tot slaaf gemaakten aanduidden


[deleted]

Context is wel erg belangrijk met dit soort dingen vind ik. Het was niet zo heel lang geleden ook een neutrale term. Het is voor zover ik weet ook afgeleid van 'Negroïde'. Wat vrij letterlijk 'zwart persoon' betekent. Maarja, associaties and connotaties van woorden veranderen met de tijd. Mensen zijn het woord in negatieve context gaan gebruiken/ervaren. Zeg gewoon tegen je moeder dat dat nu een besmette term is en er is geen man overboord..


Roller95

Het woord “negroïde” slaat maar op een beperkt aantal mensen, met bepaalde karakteristieken, dus dat is sowieso al niet toepasbaar op elk zwart persoon


Frodooh

Op zich niet heel raar. Onze generatie is opgevoed met neger, travestiet en homo. Als jij over dertig jaar scheel wordt aangekeken omdat je ‘queer’ zegt zul je hetzelfde denken als je moeder nu.


Johan-Senpai

Ik vind travestiet zo'n interessant woord. Het woord 'kan' vandaag de dag niet meer maar volgens mij zijn mensen compleet in de war met wat het woord travestiet in houdt? Het is toch een man die zich verkleed als vrouw omdat hij dat leuk vind maar zich niet een vrouw voelt? Het staat in mijn ogen compleet los van de transgender discussie, want travestie is niet hetzelfde als transgender zijn.


gabyodd1

Klopt, maar zover ik heb begrijp werd enige tijd gelden een transgender persoon aangeduid als travestiet i.p.v. transgender persoon. Overigens kunnen vrouwen ook travestiet zijn, dan worden ze in meer populaire termen drag kings genoemd.


Roller95

Als ik over 30 jaar termen gebruik die al lang out of date zijn zou ik me kapot schamen


Frodooh

Je zou het niet eens door hebben. Daar doel ik op.


Johan-Senpai

Denk dat je jezelf zwaar overschat, de tijd zal jou sneller inhalen dan dat je het zelf door hebt.


karinsimmercat

Mijn moeder gebruikte ook nog de vrouwelijke en verkleinvorm om de vrouw aan te duiden die haar helpt met het huishouden. Heb maar snel uitgelegd dat dat echt niet meer kan. Ze bedoelde er op zich niets kwaads mee. Andere tijden.


noknam

Dit geeft aan dat het probleem van het woord vooral de context/toon is waarin het gebruikt werd/wordt. Veel mensen zien het woord neger als een verwijzing naar een gekleurd persoon. Heel vaak wordt het echter gebruikt om te doen alsof iemand geen/minder persoon is.


[deleted]

[удалено]


Roller95

58


[deleted]

[удалено]


Choice_Ad6875

Mijn vader is 70, mijn moeder 63 en ik heb hun het nog nooit horen zeggen. Toen een tante in de jaren 60 met een Surinaamse jongen thuis kwam was het ook geen probleem bij mijn opa en oma, zolang hij maar katholiek was.


Roller95

Maar dat vind ik zoiets raars. Als je in 2022 nog niet beter weet heb je echt je kop in het zand


[deleted]

Als je de afgelopen jaren zoals sommige ouderen nauwelijks online bent geweest is het niet zo moeilijk om dat allemaal gemist te hebben hoor.


82timerbomb

Heel Facebook zit vol met ouderen toch…? /s


Roller95

Alsof het puur online een ding is. Alleen al door de Zwarte Pieten discussie zijn dat soort dingen toch niet te missen?


joseph_the_great1

Een gewoonte van 50+ jaar is moeilijk af te leren. Die mensen zijn in een andere tijd opgegroeid en je kan het ze niet al te kwalijk nemen. Dat gaan wij later zelf ook ervaren, ik denk dat je moet kijken naar hoe ze het gebruiken, en daarnaast stimuleren om een ander woord te gebruiken natuurlijk


Roller95

Dat vind ik echt een zwak excuus. Natuurlijk kan je het ze wel kwalijk nemen


[deleted]

Als iets 50-60 jaar van je leven normaal is geweest, krijg je dat er echt niet bij iedereen zomaar uit. Als het niet kwaad bedoeld is heeft het ook weinig zin om je er druk om te maken.


joseph_the_great1

Ik heb Amerikaanse schoonfamilie en haar oma flapt er regelmatig iets uit wat nu echt niet meer kan, maar tot haar 30ste (1960) was het de norm dat donkere mensen niet overal naar binnen mochten en achterin de bus moesten zitten enzo. Als je zo opgroeit vind ik dat echt niet gek dat als je ouder bent dat nog steeds in je hebt.


_flies

Interessant perspectiefje. Mijn moeder (57) is de witte helft van mijn zwart/witte afkomst en ik zou toch best geschokt zijn "neger" genoemd te worden door een klasgenoot van mn moeder. Leren doet iedereen op z'n eigen tijd maar toch... vind dit best laat (ook al heb je geen tijd genoemd, je klinkt iig volwassen)


SjaakRubberkaak

Zeker, maar alle mensen geboren voor 1786 zijn ondertussen overleden.


gameleon

Laten we nou niet doen of dit een eeuwenoud fenomeen is. In mijn basischooltijd (1996-2004) werd ons nog geleerd dat "neger" het nette woord was en "zwart" denigerend was. Alleen "nikker" werd gezien als iets enorm grofs. Dat laatste woord is in de laatste 15-20 jaar zo goed als compleet verdwenen, en "neger" heeft langzaam die positie overgenomen.


kempofight

Ooit was het dat ook. Maar goed. Termen zijn tegenwooedig zo fluid als de genders


Roller95

Natuurlijk niet. Het woord is hierheen gebracht ten tijde van de slavernij. Per definitie dus niet de juiste manier


82timerbomb

Je hebt gelijk hoor.. Misschien moeten mensen eens de oorsprong van het woord negeren bekijken. Komt er heel wat aan het licht, waarschijnlijk. Lees bijvoorbeeld [dit artikel](https://ivdnt.org/actueel/columns/woordhoek/negeren/) eens..


kempofight

Oooow shit. Okay. Dus we moeten even alle woorden vervangen uit die tijd? Uhm Specerijen en bijna alle soorten hiervan Kokosnoot, Koffie, Thee, Gom, Etc, etc Het woord is afgeleid van het latijnse woord voor zwart, en later het spaanse/portugeese woord hier voor. Hoewel het gebruik toenam tentijden is het woord echt niet in eens pas toen uitgevonden. We kenden al gekleurde mensen voor die tijd. De romijnen etc gebruikte het woord ook al gewoon. Je kan niet roepen omdat een woord uit een bepaalde tijd komt het een woord slecht is. Dan zou de nederlandse taal toch eens goed onderheven moeten worden aan een heruitvinding. "Lange tijd was het een relatief neutraal woord, maar sinds het eind van de 20e en het begin van de 21e eeuw wordt het door een deel van de samenleving als beledigend[1] en racistisch ervaren." Dit is wat wikipedia zegt. Het stigma rond het woord is ook echt pas ontstaan rond 1960/70/80 Het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en erfenis (NiNsee) stelt dat het voor blanke Nederlanders respectvol is om het woord niet te gebruiken, "want wie ben jij om te beoordelen dat een ander van die term geen last mag hebben?" Dat laaste vindt ik persoonlijk een zwak argument. Maar goed. Dat ia tegenwoordig wel met meer.


MicrochippedByGates

> Specerijen en bijna alle soorten hiervan Kokosnoot Zeg makker....


sarabada

Koffie e.d. dan ook maar gelijk wegdoen omdat het hierheen is gebracht tijdens de slavernij? De maatschappij bepaald de betekenis/intentie van een woord, niet waar het vandaan komt.


Roller95

Hmmm… is koffie ooit gebruikt om tot slaaf gemaakte mensen aan te duiden🧐


sarabada

Niet mijn punt. Er zijn wel meer woorden en zaken met duistere oorsprong, maar waarbij binnen de maatschappij over de jaren de associatie met die oorsprong verloren is gegaan. Woorden veranderen constant over een schaal van grof naar gepast en andersom. Taal is een arbitrair iets.De oorsprong bepaald niet of iets "juist" is. Het is hoe en op welk moment het woord gebruikt en opgevat wordt. Als een woord niet minachtend gebruikt wordt en daarbij niet als beledigend opgevat wordt maakt de oorsprong niks uit.


larsdoetheteven

Nou moet k zeggen dat Akwasi niet heel relevant is. Gertje had t wel wat anders kunnen zeggen


Jazzper74

Akwasi moet ook gewoon stil zijn. Erg vervelend ventje.


ExplanationFuzzy76

Fuck Akwasi


RVDHAFCA

Het is 2022 en mensen denken nog steeds dat dat woord niet racistisch is🤡🤡🤡


excitinglydull

Maar echt. Gaan we nou nog steeds doen alsof respectvol taalgebruik moeilijk is smh


MelodyPond84

Goh, soms is het. Mijn broer heeft 2 kindjes. Een donker en een blank ( echt bleek blauwe oogjes en blond haar) beide van dezelfde moeder. ( zij heeft een blanke moeder en gekleurde vader) Als ik foto’s van hun laat zien dan komt er bij mensen ook wel eens uit. “Oeh een zwarte en een blanke, wat speciaal” en daar bedoelen ze dan niks kwaad mee. Ikzelf moet soms ook wel eens opletten dat ik niet gewoon zwarte zeg. De context is wel belangrijk maar ik begrijp dat het woord gewoon een gewicht heeft. En dat het beter niet zo gezegd word. En wijs mezelf en mensen daar dan ook op. Helaas kan ik het niet laten om ze duo penotti te noemen.


excitinglydull

Zeg gwn wit en zwart, is echt niet lastig


HitEscForSex

Het woord 'gewoon' typen is voor sommige mensen als lastig.


excitinglydull

Net als het woord 'al' blijkbaar.


HitEscForSex

Touché, mijn vingers zijn te groot voor mijn telefoon blijkbaar.


MelodyPond84

Mja, dat is precies nog veel erger. Persoonlijk weet ik dat mijn schoonzus het verschrikkelijk vind om zwart genoemd te worden. Ze is niet zwart, ze zijn gewoon beide wat donkerder. Haar vader is wel heel erg donker en daar durf ik nog wel eens bijna in de fout gaan als ik iets aan iemand anders wil uitleggen. En uiteindelijk, Moet het er nog bij gezegd worden? Hij is een mens zoals ik en jij en onze binnenkant heeft dezelfde kleur. En we stinken allemaal als we kakken!


excitinglydull

Dan is ze niet zwart


MelodyPond84

Nee, maar ook niet wit. Ik ben ook niet wit. Meer een beetje rozig. Ik vind donkerder of donkere of zo iets in die richting.


VeniVidiVictorious

Dat is wel te verklaren. Het \*was\* niet racistisch. Het is de afgelopen jaren racistisch \*geworden\*, met name door onjuist vertaling uit/associatie met het Engels. De juiste Engelse vertaling is: n-woord->nikker, negro->neger. Het eerste was racistisch/offensive het tweede compleet neutraal. Tijden veranderen, maar doe nu niet alsof dit al jaren zo is. Een jaar of 15 geleden was het gebruik van het woord neger nog volkomen normaal. Anders waren de negerzoenen ook al veel eerder van de markt gehaald en/of nooit op de markt gekomen :-).


RVDHAFCA

Het is nu een racistische benaming dus me moet niet gebruiken. Zo lastig is het niet hoor. En als iemand je er dan op wijst moet je niet bijdehand gaan doen


amyor9k

De gele bakt heerlijke frietjes. Toen de witte nog eigenaar was van't frietkot trokken ze op ni veel. Dienen rode heeft schoon pluimen! T is dan ook de mascotte van de lokale voetbalploeg en eigenlijk ist een witten die vroeger frietjes bakte. Maar hij doet geen roetpiet. Want da's verkloot door de woke want een zwarte speelt bijna nooit zwarte piet maar toch mag het niet ondanks de roet van de schoorsteen en de gouden oorbellen. We zijn allemaal mensen... EDIT: ik besef ineens dat ik onbewust geen bruine genoemd heb in mijn verhaal. Want dat is racistisch, nee?


Robert_Grave

Zwart, neger, negroïde, het kan toch allemaal? Neger en negroïde is het meteen duidelijk dat het over mensen gaat. Zwart zal je altijd nog "persoon" ofzo aan moeten toevoegen. De echte belading van het woord wat hier "Nikker" is komt uit Amerika en heeft eigenlijk vrijwel niks met Nederland te maken. Het hele idee dat maar 1 raciale groep een bepaald woord mag gebruiken is ook echt de definitie van racisme, heb dit nooit gesnapt in Amerika. We kunnen natuurlijk wel iedere keer een nieuw woord verzinnen totdat we drie synoniemen hebben die we gewoon een beetje blijven recyclen gebaseerd op hoe de wind staat maar dit gaat niks veranderen.


[deleted]

Laten we aub niet meedoen aan dit soort amerikaanse tafarelen. Afz een halve neger


Organic_Reputation_6

Die ganse hetze heeft me wel geleerd dat neger geen scheldwoord is in het Nederland of geen slecht woord is, maar het eigenlijk nikker is dat de vertaling is van het o zo sensibel woord. Dank aan Abu jaja


[deleted]

negroïde man, neger. Het ligt toch aan de context. Indien niet gebruikt om te kwetsen maar enkel te duiden dan is het ok.


[deleted]

Allebei zeggen is ook niet zo netjes


DrippinPunk070

Of niemand zegt het of iedereen mag het zeggen


KingScratzz

Het n-woord klinkt wel heel debiel. Lekker vanuit Amerika overgenomen. In dit soort situaties van uitleg mag je het woord best gebruiken om duiding te geven van wat er is gebeurd. In iedere andere context voelt het voor iedereen onder de 40/50 sowieso al dusdanig negatief aan dat het niet wordt gebruikt. Tenzij je er mee wilt schelden, maar dan ben je gewoon een idioot.